31 December 2011

Di Ambang 2012.. SELAMAT TAHUN BARU!

Selamat malam kawan-kawan! Sorry lama tak update.. Sangat-sangat bizi sejak dua menjak nie.. Biasa la kan.. 

Sedar tak sedar, lagi beberapa jam saja lagi kita akan melangkah ke tahun baru, 2012.. Hmm, cepat sungguh masa berlalu yea.. Terasa baru sebentar mengharungi hari-hari di tahun 2011.. Segala memori yang tercipta.. Pahit manis.. Suka duka.. Tangis tawa yang telah kita lalui sepanjang tahun ini masih segar di dalam ingatan.. Masih terbayang-bayang lagi kenangan-kenangan manis yang tersemai bersama insan-insan tersayang.. Kenangan yang semestinya takkan pernah dapat dilupakan.. Tidak kurang juga kenangan-kenangan pahit yang mengguris perasaan.. Yang bisa membuatkan hati tidak tenang apabila memikirkannya.. 

Namun kawan, tahun 2011 harus kita tinggalkan.. Menjadi sebuah kenangan dan sejarah silam.. Yang memberikan kita banyak pengalaman berharga.. Dalam melayari kehidupan yang masih bersisa..

Apapun, panjatkanlah kesyukuran ke hadrat Allah yang Maha Esa.. Andai esok hari, kita masih lagi dipinjamkan nyawa.. Mengemudi kehidupan di dunia yang sementara ini.. 

Sememangnya, ketibaan tahun baru ini langsung tidak bermakna.. Andai kehidupan kita tetap di tahap yang sama.. Tiada apa-apa perubahan.. Tiada apa-apa kemajuan.. Berazamlah untuk berubah ke arah kebaikan.. Dan berusahalah untuk melaksananya serta iringlah dengan untaian doa.. Insyaallah, kehidupan kita tidak akan sia-sia..

Di ambang tahun baru ini, tiada apa yang aku harapkan melainkan berdoa dan terus berdoa agar dipanjangkan usia dan dikurniakan kesihatan yang baik untuk aku terus mengatur langkah meniti hari-hari mendatang.. Hari-hari yang aku sendiri tidak pasti apa yang akan terjadi.. Hari-hari yang masih misteri.. Yang masih kabur haluannya.. Namun, kehidupan harus diteruskan walau apa jua rintangan yang menghalang.. Yea, jalanilah kehidupan yang penuh cabaran ini dengan penuh ketabahan..!

Jauh di sudut hati ini berdoa, "semoga ketibaan 2012 ini memberi 1001 makna dan menjanjikan sesuatu yang jauh lebih baik dari sebelum ini..."Mudah-mudahan.. Akhir kata, SELAMAT TAHUN BARU 2012!


22 December 2011

Good One - A BEAUTIFUL STORY

A little boy went to a Telephone booth which was at the cash counter of a store & dialed a number.

The store-Owner observed and listened to the Conversation:

Boy: "Lady, Can you give me the job of cutting your lawn?

Woman: (at the other end of the phone line) "I already have someone to cut my lawn."

Boy: "Lady, I will cut your lawn for half the price than the person who cuts your lawn now.

Woman: I'm very satisfied with the person who is presently cutting my lawn.

Boy: (with more perseverance) "Lady, I'll even sweep the floor & the stairs of your house for free.

Woman: No, thank you.

With a smile on his face, the little boy end call with thank you.

The Store-owner, who was listening to all this, walked over to the boy.

Store Owner: "Son...I like your attitude; I like that positive spirit & would like to offer you a job."

Boy: "No thanks,

Store Owner: But you were really pleading for one.

Boy: No Sir, I was just checking my performance at the job I already have.

I am the one who is working for that lady I was talking to!"


15 December 2011

Takkan berpaling dariMu..

Suka dengar lagu nie... :):)

video


Takkan Berpaling Darimu - Rossa

Kala malam bersihkan wajahnya dari bintang-bintang
Dan mulai turun setetes air langit dari tubuhnya..

Tanpa sadar nikmatnya alam karena kuasaMu
Yang takkan habis sampai di akhir waktu perjalanan ini..

Terima kasihku padaMu Tuhanku
Tak mungkin dapat terlukis oleh kata-kata
Hanya diriMu yang tahu besar rasa cintaku padaMu

Oh Tuhan anugerahMu tak pernah berhenti
Selalu datang kepadaku Tuhan semesta alam
Dan satu janjiku takkan berpaling dariMu

(Terima kasihku) ya Allah
(Tuhanku) anugerahMu
(AnugerahMu)

Tuhan sisihkan semua aral melintang di hadapanku
Dan buat terang seluruh jalan hidupku melangkah...

12 December 2011

PLEASE DON'T SHOUT!

Sebenarnya kan, sama ada kita perasan atau tak, dalam keasyikan kita berkomunikasi menerusi internet, kita selalu membuat orang lain sakit telinga! Tak percaya??? Cer try baca artikel di bawah!

If you USE ALL CAPS in your email or message board posts, you will immediately make yourself seem inexperienced or ignorant. Most experienced computer users consider the use of all capital letters to be the Internet equivalent of shouting.

For those of us who spend a lot of time hanging out in cyberspace, messages written in all capital letters are reminiscent of trying to hold a conversation in which one person is shouting every word while others are speaking at a normal volume.

Also, a message written in all capitals is harder to read. In blocks of text rendered in all capitals, words lose their "shape" because they are all the same height. Each word becomes a uniform rectangle. Most people read and quickly recognize words by looking at their overall shape. We do not read by visualizing words one letter at a time.

Capital letters are best left for their intended usage and, sparingly, to emphasize a particular word or phrase.

If you are new to the ways of the Internet, this restriction on the use of capital letters might seem silly and you might dismiss it as unimportant. However, using all capitals in your messages will adversely affect how people perceive you online.

DA HABIS BACA??? SO, TOLONG JANGAN GUNAKAN HURUF BESAR DALAM KOMUNIKASI  INTERNET.. TAK KIRA LA FACEBOOK KE EMEL KE YM KE DAN SEBAGAINYA.. SEBAB APA?? SEBAB MENGGUNAKAN HURUF BESAR DIANGGAP SEPERTI SESEORANG ITU SEDANG MENJERIT DENGAN KUAT!!!!

Erkkk! Agak-agak pekak tak telinga korang baca ayat di atas???? hahaha.. Kalau pekak, maknanya memang betul la huruf ni mampu mempengaruhi perasaan kita.. kehkehkeh.. Sabo je la yeaaa ~~ 

p/s : Tak tau artikel ni betul atau tak.. Just nak kongsi je.. PEACE^^


07 December 2011

Teratakku..

Sudah sekian lama..
Teratak ini terbiar sepi..
Teratak ini tidak ku kunjungi..
Seperti sebelum-sebelum ini..

Tiada lagi coretan-coretan menemani
Tiada lagi paparan mewarnai
Tiada lagi sapaan ku balasi..

Maafkan aku..
Bukan sengaja ku biarkan mu begini

Tetapi, bebanan kerja benar-benar mendesakku
Memaksa aku meninggalkanmu  
Buat seketika..

Walaupun berat
Aku terpaksa..
Kerana aku harus berpijak di bumi yang nyata
Sedangkan dirimu, 
 hanyalah dunia MAYA semata-mata!


23 November 2011

Ku bersyukur kepadaMU..

Tidak ada apa yang mahu ku coretkan.. Mungkin lirik lagu "Syukur" (Kau Yang Satu) dendangan Kumpulan One Nation Emceess ini mampu menceritakan segalanya betapa aku, seorang hamba yang kerdil lagi hina di atas muka bumi milikNya ini sangat-sangat bersyukur di atas nikmat kurniaan dariNya yang melimpah dan tidak berbelah bagi buat diri ini mengharungi kehidupan duniawi yang sementara ini... 

Ku bersyukur kepadaMu
Hanya Dikau yang satu
Memberiku cahaya hidupku
Maha Esa
Gelap tanpa kasihMu
Perjalananku buntu
Ampuni segala dosa-dosaku

Aku terpaku melihat kebesaranMu
Aku bersyukur segala rezeki untukku
Dan juga bila Kau dalam fikiranku
Aku tunduk membisu
Terus sujud padaMu
Mari kita renungi segala apa terjadi
Mana perginya cinta
Mana hilangnya setia
Aku akan terus cekalkan hati ini
Dari terbit sehingga terbenamnya mentari

Dunia sementara kan dihitung juga
Sebelum terlambat tunaikan kewajipan kita
Tak guna airmata menitik bila tiba masa
Syurga atau neraka itulah jawapannya
Aku lelaki lengkap dengan anggota
Berfikir setiap masa fikir tentang keluarga
Lindungilah aku dari fitnah dan noda
Kau tempatku meminta
Kau beri ku bahagia


Chorus

Ku bersyukur kepadaMu
Hanya Dikau yang satu
Memberiku cahaya hidupku
Maha Esa
Gelap tanpa kasihMu
Perjalananku buntu
Ampuni segala dosa-dosaku

Ku hirup secukup udara
Hatiku buka termenung
Melihat jalan gelap lagi mendung
Kadangkala ku bertanya
Ke mana cahaya
Mana nak ku cari sedikit kudrat dan keramat
Yang penuh rahmat
Berjuta-juta kali dunia mempermainkanku
Hati menurut nafsu
Nafsu menipu aku
Tapi ku bersyukur pada yang maha Esa
Dapatlah pena menari meluah kata-kata

Ku meredhai apa yang telah terjadi
Tunjukkanlah jalan benar ampunilah dosaku

Ulang Chorus

Aku tafakur di hadapanMu
Berderai-derai airmataku gugur
Tidak tertanggung
Peperangan emosi ini takkan terhenti
Selagi dosa lama masih aku bebani
Moga aku disirami salju kasih Ilahi
Semoga malamku tak bertemankan mimpi ngeri
Berikanku secebis kekuatan kebahagiaan
Hati ini moga Engkau terangkan

Ulang Chorus

Oh Tuhan yang satu
Ku serahkan diriku
Hanya kepadaMu
Hanya mampu berserah kepadaMu


Ampuni segala dosa dosaku...

04 November 2011

Salam Aidiladha 1432 Hijrah..

Selamat pagi semua! Semoga ceria-ceria selalu di pagi nan sejuk nie... Hmm, korang tak balik kampung ke?? ke da ada kat kampung?? or setia berkhidmat untuk negara?? kehkehkeh..

Memandangkan lusa dah kita nak sambut raya haji atau nama lainnya, hari raya aidiladha dan aku pun akan bertolak pulang ke tanah tumpahnya airmataku, Kelantan Darul Naim pagi-pagi esok lagi, so, aku nak mengambil kesempatan ni untuk mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA kepada seluruh muslimin muslimat tidak kira di mana jua anda berada especially yang sedang membaca entry nie.. 

Marilah kita sama-sama menghayati erti pengorbanan yang sebenar-benarnya lebih-lebih lagi semasa melakukan or melihat ibadah korban dilaksanakan.. Dan renungkanlah sejenak hadis (terjemahan) ini “Tiada amal anak Adam yang lebih disukai Allah pada hari Aidiladha melainkan ibadat korban. Sesungguhnya binatang yang dikorbankan itu akan datang pada hari kiamat lengkap dengan tanduk, bulu dan kukunya. Sesungguhnya ibadat korban ini diredhai Allah sebelum darah binatang itu jatuh ke bumi. Maka hendaklah kamu berasa lapang dada dan redha akan ibadat korban yang kamu lakukan.” (Hadis riwayat At-Tirmizi)

p/s : Errrr, tak paham kenapa orang cakap, raya haji kat Kelantan lebih meriah berbanding negeri-negeri lain?? Why ye?? Rasa, macam biasa jeeee.. Sebab memang da terbiasa dengan suasana sambutan macam tu.. Tak boleh nak beza & tak tau nak cakap meriah ke tak.. Tapi, aku rasa sama je mana-mana pun.. Dan tak kisahlah kita sambut kat mana pun, yang penting penghayatan & keikhlasan kita terhadap tuntutan agama tu sendiri yang lebih utama.. kan.. kan.. kan.. hehe..    

02 November 2011

Salam November

Selamat Pagi! Lama tak update, alih-alih dah masuk bulan November yea.. Hmmm...

Pagi-pagi nie rasa macam nak makan benda-benda ni la.. sobs3

 Nasi Berlauk

 Cek Mek Molek

 Pulut Ikan Masin

 Nasi himpit

 Kuih Bom

 Pulut Kuning

 Lompat Tikam

Cekodok pisang

p/s : Laporrrrrrrrr..... nak balik kampung.. sob3

20 October 2011

Program Menu Rakyat 1Malaysia

Assalamualaikum dan selamat pagi semua! Sedang bekerja ke?? Alhamdulillah.. Semoga dimurahkan rezeki yea..

Hmm, sebenarnya aku baru je taw pasal program Menu Rakyat 1Malaysia nie..  hehe.. Tau ni pun sebab rajin baca paper 2,3  menjak nie.. Padahal dah dilancarkan pada bulan Julai lagi.. Tak mengikuti perkembangan betul kan..

Program Menu Rakyat 1Malaysia ni seperti kita tahulah, satu program yang dirangka Kerajaan khusus untuk menawarkan harga yang berpatutan bagi menu sarapan pagi dan makan tengahari yang dijual oleh pengusaha kedai-kedai makan atau restoran-restoran yang mengambil bahagian.. Dan setakat ini, seramai 1004 premis menjual makanan mengambil bahagian.. Hmm, mendapat sambutan hangat nampak gayanya.... 


Apapun, aku secara personalnya amat tertarik dengan pendekatan program ni iaitu untuk membantu meringankan beban perbelanjaan harian rakyat.. Yea la, kalau hari-hari belanja banyak, macam mana tak kering.. Especially golongan-golongan pekerja ni la.. Mesti selalu breakfast & lunch kat luar kan.. Atau paling tak pun, kat kafe ofis.. Sekarang kafe-kafe pun dah mahal jual nasi yea dak?? Ambik la lauk apa pun.. Kalau tak RM5, RM 5 keatas.. Macam tu la hari-hari.. Sabo je laaa..

So, sebagai rakyat, aku sangatlah berharap agar program ni berjalan dengan lancar dan mencapai tujuan pelaksanaannya yea.. Insyaallah, kalau berkesempatan, nak serbu jugak kedai-kedai makan yang menyertai program nie.. Kalau korang nak usha gerai-gerai mana yang bertuah tu, bolehlah klik DI SINI yea.. peace :)

12 October 2011

Wordless Wednesday #1




PEACE ^^

10 October 2011

Filem Al-Hijab

Selamat pagi! Semoga korang sihat sejahtera semua yea.. Ada tengok citer AL-HIJAB tak?? Err, tak tau?? tak pernah dengar?? Ala, filem baru lakonan dan arahan Pierre Andre tu <-- betul ke eja nama dia camni??

Hmm, meh aku citer serba sedikit pasal citer nie.. Bukan nak review sangat pun sebab aku ni bukan layan sangat citer-citer ni apatah lagi seorang kaki wayang.. Memang tak laa.. 

So, aku just cakap sepatah dua kata je la yea.. <-- kiasan je sebenarnye pun, padahal berpatah-patah jugak.. kan??? Hmm, mula-mula dalam fikiran aku, citer Al-Hijab ni mesti berkaitan dengan orang yang pakai tudung.. Pompuan la takkan laki pulak kan.. Aiyaa... Sama ada, dia jadi hantu atau pun dia kena rasuk atau sama waktu dengannya laa.. tu yang bermain dalam fikiran aku masa mula-mula masuk panggung..

Ok, start je citer, kita ditayangkan dengan kisah laki bini yang dalam perjalanan balik ke rumah tapi sesat.. Berpusing-pusing jalan yang sama selama berjam-jam.. Sehinggalah mereka terjumpa dengan sekumpulan lelaki yang meminta pertolongan di tepi jalan.. <-- Sebenarnya kat sini aku dah paham sangat, mesti motif dia kete rosak kan..

Tapi dia ubah la sikit, rupa-rupanya diorang tu pun sama sesatnya.. Nak dijadikan citer, lelaki-lelaki tu sebenarnya dalam perjalanan nak bawak tunang salah seorang daripada mereka yang kena rasuk.. Dan dari situ, adalah 2,3 scene yang nak kata seram takde la sangat, tapi menyuspenkan <-- cam pelik je ayat ni??.. Tapi camtu la lebih kurang.. mengejutkan kita dari lamunan.. Especially, bila si wanita yang kena rasuk ni menari-nari kat tengah jalan depan-depan bini mamat yang sesat tadi.. Dah la mamat tu takde.. Sampai hati tinggal bini dia sorang-sorang dalam kete.. Seram giler.. Mana taknya, mula-mula dok menari-nari kat tengah jalan, tengok sekali lagi, tiba-tiba dah takde.. dan macam biasa la trend citer hantu, DUDUK KAT SEBELAH!!! Fuhhh!!! Dan sampai kat situ je laaa kisah mereka-mereka ini..

Dan kita dihidangkan pulak kisah watak utama dia, Rafael yang menerima tawaran berlakon citer seram.. Nak dijadikan citer, si Rafael nie jenis yang kebal tahap gaban.. Langsung takde perasaan takut.. Tengok citer hantu pun boleh mengantuk.. Ishk3, teruk bebenorrr kamu ni yea.. Katanya makwe dia, Rafael ni kuat hijab.. <-- Haaa, ni la main point citer diaaa.. Aku mati-mati ingatkan hijab ni tudung je, rupa-rupanya ada maksud lain yea.. Mengenangkan hal itu, dia ambik keputusan untuk merasai pengalaman melihat makhluk lain dengan cara membuka  hijab di matanya.. Dan bila dah buka, macam-macam la benda yang dilihatnya.. 

Tapi sayang hijab yang dibuka sudah tak dapat dikunci dek kerana bomoh yang membukanya sudah meninggal dunia.. Maka tinggallah Rafael dengan dunia barunya yang dapat melihat pelbagai makhluk ghaib selama-lamanyaaaa... huhu..

Apapun, citer ni best je kalau korang nak layan.. Dan aku rasa ia merupakan filem seram terbaik Pierre Andre.. Filem yang lari daripada konsep filem-filem seram yang pernah kita tengok sebelum-sebelum nie.. Dan ia merupakan satu pembaharuan dan peningkatan dalam dunia perfileman negara! cewahhhh!

So, korang, apa lagi, seranglah panggung wayang berhampiran anda dan selamat menonton! peace ^^

05 October 2011

Nak hadiah RM200 tak??

Ce, mesti liar mata korang tengok tajuk kat atas tu yea.. haha.. Kalau pasal duit, memang peka bebenor nye.. Ni ha, ada announcement sikit nak bagitau.. Khas ditujukan buat sesiapa yang kreatif, berseni dan berbakat dalam penciptaan nukilan kreatif, bolehlah cuba-cuba nasib korang untuk join SAYEMBARA E-PANTUN MELALUI LAMAN SOSIAL “FACEBOOK”PERBADANAN PUTRAJAYA yang sedang hangat berlangsung sekarang sempena Sambutan Bulan Bahasa Kebangsaan 2011 Peringkat Wilayah Persekutuan Putrajaya dengan kerjasama GAPENA dan Dewan Bahasa dan Pustaka..

Event ni akan berlangsung selama 4 minggu berturut-turut bermula dari 1 Oktober hingga 28 Oktober 2011 dan terbuka kepada semua warganegara Malaysia berumur 15 tahun ke atas yang mendaftar sebagai pelawat kepada Laman Sosial “Facebook” Perbadanan Putrajaya..

Sebanyak Tiga (3) hadiah mingguan bernilai RM200 setiap satu ditawarkan kepada pemenang yang akan diumumkan setiap minggu..

Untuk penciptaan pantun, Penganjur telah menetapkan tema bagi setiap minggu iaitu :

Minggu Pertama (1-7 Okt. 2011) -Putrajaya Pusat Pentadbiran Negara Yang Moden

Minggu Kedua (8-14 Okt. 2011) -Putrajaya Bandar Hijau dan Mesra Alam

Minggu Ketiga (15-21 Okt.2011) -Putrajaya Bandar Pintar bersendi Seni dan Budaya Kebangsaan

Minggu Keempat (22-28 Okt.2011) -Putrajaya Bandar Harmoni Alam, Teknologi dan Kemanusiaan

Bagi korang yang berminat dan nak tau lebih lanjut, bolehlah rujuk DI SINI yea atau pun DI SINI atau kalau nak lebih senang lagi, klik je kat pic di bawah.. :)

Selamat mencuba dan semoga berjaya!

p/s : Hajat di hati, nak jugak join tapi bila tengok pantun-pantun peserta lain, huhhhhh! luluh hati ini.. dasyat-dasyat lagi kreatif semuanya.. Hmm, bagi peluang kat korang yang kreatif-kreatif ni je la mencuba nasib yea.. Doa banyak-banyak, insyaallah boleh punye.. ^^


29 September 2011

Salam Rindu..

Selamat pagi.. Alhamdulillah.. Pagi-pagi ni, berpeluang untuk update blog setelah berkurun lama tak update..

Hmm, takde citer menarik pun nak kongsi.. Cuma, rasa RINDU la kat korang.. hehe.. Lama bebenor kita tak beramah mesra yea.. Takpe, don't worry be hepi.. Jap lagi aku pegi wat lawatan kat blog korang.. Maklumlah, da lama tak blogwalking nie.. Orang bizi la katakan.. Ceeeeeee..

Apapun, aku doakan korang sihat-sihat sokmo la hari nie & hari-hari akan datang.. Dan semoga kehidupan kita sentiasa dirahmati Allah S.W.T hendaknya.. Insyaallah :)

19 September 2011

Perjuangan Yang Belum Selesai!

First time aku dengar lagu ni, masa kursus BTN dulu.. Mula-mula dengar, takde rasa apa pun.. biasa-biasa je.. Tapi bila dengar banyak kali, rasa macam ada tarikan dalam lagu ni yang buat aku suka nak dengar banyak-banyak kali... Dengan bait-bait lirik yang sungguh puitis dan penuh pentafsiran.. ditambah pulak dengan suara merdu Nora dan lantunan suara Tun Mahathir yang sayup-sayup kedengaran mendeklamasikan bait-bait kata, membuatkan aku terus jatuh hati untuk terus dengar dan dengar lagu ni tanpa rasa jemu sedikit pun..

So, aku dedikasikan lagu ini untuk korang.. Sesungguhnya, perjuangan kita masih belum selesai!

Perjuangan Yang Belum Selesai

Langkah, beribu langkah
Ke destinasi yang diimpi
Tiba terhenti, tercari-cari
Haluan arah, yang telah pun musnah
Harapan tak kesampaian

Hina, hinanya diri
Hanya menantikan bantuan
Bagaimanakah ini terjadi
Kerdilnya diri bukan lagi tuan
Inikah rupanya nasib bangsaku

Langkah demi langkah
Biarkah bertatih
Impian kan juga terlaksana
Martabat diri ini, tiadakan bererti
Tanpa usaha, janganlah leka

Mewah negaraku semerbak harumnya
Renjisan keringat oh bangsaku
Teruskan langkah ini
Biarkan ia kekal selamanya...

"Bangsaku bukan kecil hati dan jiwanya
Bukankah sejak zaman berzaman
Mereka menjadi pelaut, pengembara
Malah penakluk terkemuka?
Bukankah mereka sudah mengembangkan sayap
Menjadi pedagang dan peniaga
Selain menjadi ulama dan ilmuan terbilang?

Bukankah bangsaku pernah mengharung samudera
Menjajah dunia yang tak dikenal?
Bukankah mereka pernah menjadi wira serantau
Yang tidak mengenal erti takut dan kematian?
Di manakah silapnya?"

Langkah demi langkah
Biarkah bertatih
Impian kan jadi terlaksana
Martabat diri ini, tiadakan bererti
Usahalah, janganlah leka

Mewah negaraku semerbak harumnya
Renjisan keringat oh bangsaku
Teruskan langkah ini
Biarkan ia kekal sentiasa

"Hari ini, jalan ini pasti semakin berliku
Kerana masa depan belum tentu menjanjikan syurga
Bagi mereka yang lemah dan mudah kecewa

Perjuangan kita belum selesai
Kerana hanya yang cekal dan tabah
Dapat membina mercu tanda
Bangsanya yang berjaya..."

video

16 September 2011

Errrr..

Aku tak tau kenapa & sejak bila aku begini??? Sebenarnya aku baru menyedari hal ini.. Dan, ia membuatkan aku berbangga dengan diri aku..

Err, aku malu nak bagitahu korang tapi aku bagitahu jugak la yea.. Sebenarnya, selain daripada sifat lemah-lembut, sopan-santun dan berbudi bahasa yang ada dalam diri aku nie - sesape yang dah rasa loya atau tak sedap perut, sila pegi jauh-jauh sekarang.. Rupanya tanpa aku sedari, ada terselit sifat “PATRIOTIK” la dalam diri aku nie.. Macam tak percaya je :)

Yea, betul nie - aku tak paksa korang percaya oke! Owh, nak bukti yea... Buktinya mudah saja.. Situasinya berlaku bila mana “deria dengar” aku ni terdengar lagu-lagu patriotik.. tak kira la dari radio ke tv ke internet ke, asalkan ianya lagu patriotik, secara otomatiknya la mulut aku nie dengan tak semena-mena n lajunya menyebut lirik-lirik lagu tersebut satu persatu dengan melodi yang betul dan terus bernyanyi riang tanpa salah lirik satu pun walaupun tak tengok lirik langsung - fuhh berjaya menulis dengan satu nafas.. :)

Betul.. Tu la buktinya.. Walaupun lagu tu da lama tak dengar, tapi bila je ia berkumandang, aku dapat menyanyikan dengan baik.. Erkk, maksud aku menyanyi dengan lirik yang betul laaa bukan pitching bagai.. Terkadang, aku pun pelik.. macam mana aku boleh mengingatinya yea?? Dan aku terpikir, mungkin inilah yang dikatakan sifat patriotisme.. hahaha - tak lawak pun!

Ok! Fullstop! Sekarang, jom dengar lagu patriotik di bawah.. Ntah kenapa, dalam banyak-banyak lagu bergenre patriotik, lagu ni jugak yang aku suka dengar...Layannnn!!!!

video

p/s : Selamat Hari Malaysia buat seluruh rakyat Malaysia :)

12 September 2011

Story pasal dia..

Da lama rasanya aku tak melakukan sesuatu yang aku minat... susah betul la kalau org ada hobi bermusim ni.. dulu suka main twitter.. download citer... n sekarang, suka baca blog seseorang la pulakkk!! Blog sapa yang menjadi perhatian aku tu??? Haaa.. meh nak citer..

Al-kisahnya camni.. Aku teringat kat sorang pelakon nie.. ntah la korang kenal ke tak.. beliau tak femes pun.. tapi yang pasti, beliau pernah membintangi satu siri citer yang aku suka tengok laaa.. Citer yang santai dan menghiburkan.. Yang viewers nye aku percaya, kebanyakannya adalah di kalangan budak2 remaja..

Hmm, disebabkan keinginan nak tahu pasal pelakon yang sorang nie.. aku pun search la nama watak beliau kat google.. nak search real name aku tak ingat masa tu..hehe.. Nak dijadikan citer, search punye search aku jumpa la nama beliau kat blog HANIS ZALIKHA si blogger femes tu.. Setelah diselidik, rupanya pelakon ni juga ada blog.. n blog dia pernah jadi list blog terbest si Hanis Zalikha tu.. Hmm.. menarik!! Aku pun apa lagi, terjah la blog dia..

Mula-mula masuk blog dia, aku da tertarik dengan kata-kata yang terpapar di headernya yang berbunyi “JIKA KAMU MAHU BELAJAR TENTANG THEOREM PITAGORAS, KAMU BERADA DI BLOG YANG SALAH” haha.. Sedikit humor di situ.. So, sapa-sapa yang rasa dia silap parking, boleh keluar terus yea.. hihi.. Blog dia simple je.. sesimple simple blog.. takde langsung widget menghiasi.. hatta widget follower sekalipun.. tapi, tu tak kesah laa.. bukannye penting pun semua tu.. tapi yang aku kisahnya, pengomen2 entry dia.. ada satu entry dia ni, just letak tajuk je.. takde huraian apa2 pun tapi 139 orang komen.. hebat tak??? haaaaaaaaaaa... kalau blog macam aku ni, jgn harap la.. usahkan nak letak tajuk saja, letak isi pun belum tentu org nak komen.. So, korang boleh bayang sendiri la macam mana tahap kesukaan & kefanatikan reader2 blog dia terhadap entry-entry dia.. Entry yang pendek dan simple pun nak sampai beratus pengomen.. Tak ke pelik??? So, aku wat kesimpulan, pasti content dia menarik..

Dan sekarang aku enjoy membaca entry-entry dia termasuklah yang lama-lama.. Akan ku cuba habiskan sedaya yang boleh.. Mungkin dia sedikit bizi kot.. Sebab blog pun dah jarang update.. Hmm, tak kesah la.. Pendapat aku?? Emmm, tulisan yang sangat santai, bersahaja dan agak kelakar.. Memang taste aku laaa... Suka baca blog-blog macam ni.. Sambil-sambil membaca, aku terbayangkan wajah dia yang masih samar-samar dalam ingatanku.. Sambil-sambil teringat lakonan beliau.. & watak yang beliau pegang sebagai “NIK” dalam siri SUNSILK IMPIAN ILYANA.. Erk!! Tetiba rasa cam nak tengok siri ni balik! Boleh teka sapa yang aku maksudkan??? Sila refresh balik memori anda jika pernah menonton siri tersebut... PEACE!


Cer teka, mana satu "dia" yang aku maksudkan dalam pic nie :)

p/s : Rupa-rupanya, si pelakon or tuan punya blog ni anak kartunis terkenal negara, Dato’ Lat & jugak anak sedara kepada Pengarah Mamat Khalid.. Hmm, baru ku taw....


11 September 2011

Najwa Latif :)

Selamat Petang! hmm, agak lama la tak update.. Sori yea kawan-kawan, saya agak bizi sket.. Biasalah kan.. Ok, entry hari ni pasal Najwa Latif.. Mesti nama ni da familiar bagi korang kan.. Kenapa Najwa Latif??? Wondering tak?? hehe..

Maaf la kalau aku ketinggalan sikit.. Actually, aku baru je mengenali adik Najwa Latif nie.. Selama ni aku dok dengar je orang cerita pasal dia dalam facebook tu tapi aku tak amik tahu pun..

Najwa Latif

Tapi, ntah camne, tetiba je aku rasa cam nak amik tahu pasal dia.. Mungkin sebab aku 'terview' VC lagu femes "Cinta Muka Buku" dia tu kot.. Dan lepas view VC dia tu, aku rasa macam "tertarik" pulak tgk adik nie.. Dengan suaranya yang best + orangnya yang comey membuatkan aku jatuh katil oppss, tak de laaa.. jatuh hati dengan personalitinya..


Oleh sebab itu - sori, ayat agak skema :) aku pun merajinkan diri laa untuk meng'usya' laman2 peribadinya, termasuklah FACEBOOK, YOUTUBE, TWITTER dan juga BLOG..

Dan aku percaya, "kegiatan" ini akan berterusan untuk masa-masa akan datang sebab aku dengan tidak semena-mena & segan silunya telah menganggap diriku sebagai "kipas" nya.. :)

Cukup cerita hari ini, sampai ketemu lagi yea.. ^^

p/s : Masih tak jemu-jemu mengulang kaji tayang Video Clip "CINTA MUKA BUKU" di laman Youtube dengan tujuan meningkatkan rating "viewers" dan dengan harapan dianggap "kipas yang setia" yang tidak putus-putus support artis kesayangannya... PEACE!!!

05 September 2011

I'm back!

Assalamualaikum dan selamat pagi! Yea, setelah seminggu bercuti & menyepikan diri dari dunia blog, kini aku kembali..

Apa khabar kawan-kawanku sekalian?? Moga2 sihat sejahtera hendaknya yea.. Hmm, pagi isnin yang indah ni, bermula la semula rutin harianku.. kerja.. kerja dan kerja.. Walaupun masih lagi bermalas-malasan, tapi terpaksa la jugak merajinkan diri dek kerana mencari rezeki...

Mesti ramai yang dah start memulakan tugas hari ni kan?? Terujakah anda??? atau masih lemau2 badan n sakit2 pinggang?? Maklumlah, bulan raya.. rumah terbuka di mana-mana.. So, apa lagi, makan..makan n terus makan.. Tak cukup dengan makan juadah raya, terpaksa pulak makan jem takde roti di tengah jalan.. tak ke merana badan kan.. Apapun sabo je la yea.. Nak wat camne.. Keje tetap keje.. Jalan hak semua.. hihi..

Dan aku percaya, ramai lagi yang masih bercuti.. Bersenang-lenang di kampung halaman.. Waduh, jeles gue! Dan kebanyakan ofis pun masih lengang.. Dan itu sudah terbukti apabila ku lihat orang-orang yang turun di bus stop berkurangan.. Tak seperti selalu.. Meriah dengan orang!

Itu mereka.. Dan aku yang dah mula keje ni haruslah melaksanakan tanggungjawab dengan sewajarnya yea.. Begitu jugak dengan korang.. Selamat bekerja kembali aku ucapkan.. Laksanakanlah tugas dengan amanah dan penuh rasa tanggungjawab.. Mudah-mudahan rezeki yang kita terima selama ini diberkati oleh-Nya.. Insyaallah..


p/s : Selamat berpuasa bagi mereka-mereka yang dah start puasa enam..

26 August 2011

Salam Aidilfitri

Selamat petang semua! buat apa tu?? Mesti sibuk packing barang nak bawak balik kampung kan.. taw2.. Ha, packing elok2 yea, kan tertinggal kan naya pulak nak kena patah balik.. Apapun, berhati-hatilah di jalan raya.. Utamakan keselamatan.. Pandu cermat jiwa selamat.. Anda mampu mengubahnya.. Dan ingatlah orang tersayang! haha.. banyak tagline kan.. So, patuhilah yea..

Hmm, memandangkan raya da nak dekat, tinggal beberapa ari saja lagi n warga2 kota pun da semakin nak beransur pulang ke desa halaman, termasuk aku jugak yang Insyaallah akan bertolak ke Kelantan malam ni, so, aku mengambil kesempatan ni, dengan setulus rasa.. semurni jiwa & berbesar hatinya mengucapkan..

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR BATIN BUAT SELURUH UMAT ISLAM TIDAK KIRA DI MANA JUA ANDA BERADA TERUTAMANYA PENGUNJUNG2 BLOGKU YANG DIKASIHI SEKALIAN.. SEMOGA JALINAN UKHUWAH KITA DI ALAM MAYA INI SENTIASA BERPANJANGAN & SEMOGA SAMBUTAN HARI RAYA KALI INI MEMBERI 1001 MAKNA DALAM KEHIDUPAN KITA SEMUA.. INSYAALLAH..


Errr, nak letak pantun sikit bole..

Salam dihulur maaf dipinta..
Setulus luhur kemaafan ku damba..

Salam bersambut maaf diberi..
Selamat menyambut Aidilfitri..

Keh3.. boleh la kan... PEACE!!

p/s : Doakan semoga perjalananku malam nanti berjalan lancar & selamat sampai ke destinasi.. Aminnnn...

24 August 2011

Ceritera raya..

Selamat pagi! Alhamdulillah, di pagi 24 Ramadhan ni kita masih lagi dipinjamkan "nyawa" untuk terus menjalani rutin seharian kita sebagai hambaNya di dunia yang fana ni.. Semoga kita terus diberi kekuatan untuk melaksanakan tanggungjawab kita sebaik-baiknya..

Hmm.. ada yang dah MENGHITUNG hari ke?? Kalau tanya aku, memang hari-hari aku hitung hari.. Yea la, kalendar dok dpn mata je.. hehe.. Mungkin ramai yang da x sabar nak balik kampung kan..?? Paham2.. Aku pun SAMA sebenarnya.. Bukan excited nak raya sangat pun, cuma excited nak balik kampung je.. Berkumpul ramai2 sanak saudara.. Jumpa member2 lama.. Syok woooo..


Tapi memang laa.. raya ni bukan apa pun.. budak2 suka la coz dapat duit raya.. kita yang da besor panjang ni, apa la sangat..hehe.. Cuma tu la.. KEMERIAHAN suasana hari raya tu penting.. Dengan baju barunye, juadahnye, rumah terbukanya.. Maklumlah, ni kan hari kemenangan kita, so haruslah DIRAIKAN, yea dak??


Kalau pasal juadah raya ni, rumah aku tiap-tiap tahun MESTI ada NASI DAGANG punye.. hihi.. Suka sgt makan nasi dagang pagi2 raya.. Ketupat daun palas & lemang tu jgn cakap la, tu memang juadah WAJIB tu..


Eh, cakap pasal raya ni, korang balik kampung bila??? kat mana??? Aku macam biasa laa.. balik ke kampungku tercinta kat MACHANG, KELANTAN DARUL NAIM.. Tempat tumpahnya airmataku..keh3.. Tapi, lambat lagi la.. 27hb baru bertolak balik.. Memang sure la time tu, JEM giler2 la jalan.. Hmm, bersedia la yea.. Kalau boleh, bawak ROTI banyak2.. PEACE!


Pada yang nak pulang ke kampung tu, berhati-hatilah di jalan raya yea.. Ingat, anda mampu mengubahnya! dan ingatlah orang tersayang yang menanti anda di tangga umah tu.. Semoga selamat sampai ke destinasi yang dituju.. Insyaallah

p/s : Raya taun ni amik cuti 2 hari dah cukup seminggu.. Memang untung sangat2 la.. hihi.. Emm, sapo2 hok nok kelik KELATE tu, kelik cepat2 laaa.. wi can ko ambo hok nok kelik 27hb nie.. baru CLEAR sikit jale.. keh3.. Rayo nanti mai la jale rumoh yea.. ^_^

22 August 2011

Salam 22 Ramadhan!

Masa begitu pantas berlalu.. Sama ada kita sedar atau tidak, Ramadhan yang dilalui kini semakin hampir MENINGGALKAN kita.. Ramadhan semakin ingin MELABUHKAN tirainya.. Ramadhan kini tinggal BERSISA!

Ayuh kawan! Jangan tinggalkan sisa-sisa ini begitu saja.. Kutiplah ia SEBAIK-BAIKNYA selagi KESEMPATAN itu ada untuk kita!

PELUKlah Ramadhan ini SEERAT-ERATNYA buat kali terakhir.. GENGGAMLAH keberkatannya.. BELAILAH maghfirahnya.. KUCUPLAH kenikmatannya dan SAMBUTLAH ganjarannya..

Namun, andai suatu ketika kita harus meninggalkannya jua maka LERAIKANLAH ia dengan rasa KEHIBAAN.. TANGISILAH pemergiannya dengan tangisan penuh KESEDIHAN DAN KEPILUAN.. BERDOALAH kita sentiasa agar pemergiannya bukanlah selama-lamanya.. Semoga suatu hari nanti, ia KEMBALI lagi menghulur salam membawa limpahan KEBERKATAN DAN KENIKMATAN.. Jua mengheret kita dalam PELUKAN yang penuh dgn CINTA TUHAN.. Dalam kehidupan kita pada masa yang akan datang... Mudah-mudahan...

SALAM 22 RAMADHAN! ^_^


13 August 2011

Oh Tuhan...

Ramadhan semakin hampir ke pertengahannya.. Dari hari ke hari, ia berlalu pergi.. Membahagiakan mereka yang meraikannya setulus hati.. Meninggalkan mereka yang memandangnya sepi...

Dan aku masih di sini.. Merenung jauh ke dasar hati.. Memuhasabah diri yang sering lalai ini.. Apakah Ramadhan yang sedang ku lalui ini telah benar-benar ku sempurnakan??? Apakah Ramadhan ini lebih baik daripada sebelum ini??? Apakah aku bersedia andai ditakdirkan Ramadhan ini yang terakhir kalinya bagi diriku???

Hanya diri ini bisa menjawabnya.. Oh Tuhan...


Allah Maha Besar sebesar-besarnya..
Dan puji-pujian bagi Allah sebanyak-banyaknya..
Dan maha suci Allah siang dan malam..
Ku hadapkan mukaku, kepada yang menjadikan langit dan bumi..
Aku cenderung lagi berserah kepada Allah dan bukanlah aku dari golongan orang-orang yang menyekutukan Allah..
Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku, ku serahkan hanya pada Allah Tuhan seru sekelian alam..
Sekali-kali tidaklah aku menyekutukanNya.. Dan dengan demikian aku ditugaskan, dan aku adalah dari golongan orang-orang Muslim (Islam)...

09 August 2011

Alhamdulillah.. :)

Alhamdulillah... Di pagi Ramadhan yg ke-9 ni, kita masih lagi diberi peluang untuk melihat dunia.. Semoga perjalanan hidup kita hari ini diberkati olehNya.. Insyaallah..

Ehem2.. Tetiba je rasa nak senyum LEBAR pagi nie..hehe.. SENYUM jgn tak SENYUM... Maybe korang pun tengah tersenyum2 jgk nie..elelele.. Maklumlah, rata-rata orang aku tengok pagi ni bermuka manis je... Dari semalam lagi kot.. Hmm, terserlah cahaya kegembiraan di wajah..keh3..

Bukan apa, sebab berita ni la...

Bonus raya kakitangan awam

* Kerajaan bersetuju membayar bonus setengah bulan gaji dengan bayaran
minimum RM500 kepada 1.27 juta penjawat awam Persekutuan bulan ini.

* Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan juga bersetuju memberi bayaran khas sebanyak RM500 kepada 590,000 pesara kerajaan.

* Bonus dan bayaran khas ini akan dibuat pada pertengahan bulan ini yang melibatkan perbelanjaan sebanyak RM2 bilion.

Alhamdulillah.. Syukur atas nikmat rezeki ini.. Semoga pekerjaan dan usaha kita semua diberkati.. Berkhidmatlah untuk negara dgn seikhlas hati.. Mudah-mudahan, semakin bertambah-tambah la rezeki kita selepas ni yea.. aminnnn :)

p/s : Tak sangka da besor panjang pun dpt duit raya lagi..keh3.. PEACE!!!


Related Posts with Thumbnails