31 December 2013

Di ambang tahun baru..

Beberapa jam saja lagi, kita akan melangkah ke tahun baru 2014.. meninggalkan 2013 yang telah setahun kita tempuhi.. coretan kisah suka duka.. nangis tawa.. yg dilakar selama 365 hari di tahun 2013 kini akan tinggal kenangan semata..

Semoga kehadiran tahun baru ini bisa membuka 1001 cerita bahagia yang lebih indah dalam kehidupan kita seterusnya... dan semoga kita sama-sama memperbaiki diri ke arah kehidupan yang lebih baik dan mendapat keredhaan Allah s.w t..

Kehidupan di dunia ini hanyalah sementara cuma.. ambillah kesempatan untuk mencari bekalan berguna buat kehidupan yang kekal di sana.. bak bait lirik salah satu lagu nasyid "jadikanlah dunia landasan ke akhirat.. jangan jadikan ia matlamat kehidupan..."

Sekian.

Akhir kata, selamat tahun baru 2014!

23 November 2013

Redhalah..

Bila mana kesedihan dan kekusutan melanda jiwa..


Pejamkanlah mata dan katakanlah di dalam hati..

"Inilah perjalanan hidupku.. Allah Ta'ala yang letakkan aku di sini.. Semua ini perancangan Allah.. Jadi, aku mesti teruskan perjalanan hidup ini kerana aku percaya atas setiap ketetapan-Nya.. Dan aku terima Qada' dan Qadar diriku.."

"Sesungguhnya setiap sesuatu yang berlaku itu pasti ada hikmah-Nya.. 

Terima kasih Allah, kerana mengasihiku.. "

Selepas itu, bukalah mata dan senyumlah..


Semoga ketenangan yang hadir memberi kita semangat untuk terus cekal dan tabah mengharungi hari-hari mendatang...

Yakinlah sentiasa, perancangan Allah adalah yang terbaik buat kita.. Dan ingatlah, DIA sentiasa ada untuk kita... Di setiap detik dan ketika.. Dalam apa jua keadaan sekalipun.. Kembalilah kepada-Nya dan berserahlah kepada Dia.. Sesungguhnya, Allah Maha Berkuasa atas segala sesuatu..


Ya Allah, didiklah aku menjadi seorang hamba-Mu yang redha dalam mengharungi segala apa yang telah Engkau tetapkan padaku..... Aminnn..

27 October 2013

Al-Haq (Yang Satu)


Ya Allah, berilah daku petunjuk
Agar bisa ku meneruskan hidup
Agar bisa ku berjalan di jalan yang lurus

Andainya ku bisa putarkan saat waktu
Ku perbetulkan segala kesilapan lalu
Andainya ku pernah melukakan hatimu
Izinkan aku mengubati jiwa ragamu

Segala-gala suka dan duka
Tak pernah dapat ku lupa
Daku manusia biasa
Dan pergi bawa dosa pahala
Hidup di dunia cuma sementara
Janganlah leka jangan terpedaya
Antara kaca dan juga permata

Ku bersujud padaMu
Berdoa pada yang satu
PadaMu aku mengadu
Allah yang satu
Mohon petunjuk dariMu
Berderai air mataku
Ku ingin dekat denganMu

Ya Allah
Ya Allah
Ampunilah dosa-dosaku yang lalu
Ya Allah
Ya Allah
Maha Pengasih, Penyayang, Maha Mengerti

Andainya ku bisa hidup seribu tahun lama lagi
Ku kota kata-kata yang telah ku janji
Andainya ditakdirkan esok daku pergi
Susun sepuluh jari memohon diampuni

Janganlah bersedih berduka
Berjumpa disana semula
Kembali kepada pencipta
Di padang yang luas terbuka
Dihitung syurga dan neraka
Mengapa kau bersedih berduka 
Di jiwa gelora di dalam dilema menanggung derita

Ku bersujud padaMu
Berdoa pada yang satu
PadaMu aku mengadu
Allah yang satu
Mohon petunjuk dariMu
Berderai air mataku
Ku ingin dekat denganMu

Ya Allah
Ya Allah
Ampunilah dosa dosaku yang lalu
Ya Allah
Ya Allah
Maha Pengasih, Penyayang, Maha Mengerti

Allahu ya hafizu nafsi waruhi bismillahi jibril
Fi yamini bismillahi mikail
Fi shimali bismillahi israfil
Fi amami bismillahi izrail

Allahu Akbar, Allah yang Maha Besar
Mari memuji memuja
Maha Kaya Berkuasa
Ampunilah segala dosaku yang lalu

Ku merindu padaMu
Setiap hembusan nafasku ku seru namaMu
Sebagai hambaMu yang lemah dan hina
Terangkanlah jalanku yang penuh berliku
Ku berdoa padaMu dekatkan diriku denganMu
Tenangkan jiwaku terangkan jalanku 

Ya Allah
Ya Allah
Ampunilah dosa dosaku yang lalu
Ya Allah
Ya Allah..

28 September 2013

When September Ends..

Bulan bersilih ganti..
September akan pergi..
Oktober bakal mengganti..

Dan aku masih bertapak di sini..
Hadapi kehidupan hari ini..
Dengan keazaman tersemat di hati
Untuk terus memperbaiki diri..

Kurenung hari-hari sepi..
Hari-hari yang telah kulalui.
Hari-hari yang telah kuhabiskan
Di mana, bagaimana, kenapa, untuk apa?
Dan pelbagai persoalan lagi
Bermain-main di fikiran ini...
Menjengah menyesakkan mindaku..

Dan ku bayangkan hari mendatang yang masih kabur..
Masa depan yang tidak pasti..
Yang aku tidak tahu apa yang bakal terjadi..
Apa yang telah disuratkan buat aku..?
Bagaimana percaturan hidupku?
Persoalan yang akan kekal menjadi persoalan..

Apapun, kehidupan harus diteruskan..
Walau apa pun terjadi,
Walau sukarnya halangan menghalangi,
Walau beratnya ujian perlu ditempuhi..
Teruskan melakar perjalanan hidup ini..

Dan yakinlah percaturan Dia adalah yang sebaik-baiknya.
Kita hanya mampu merancang, Dialah yang menentukan..
Redhalah..
Pasrahlah..
Dia lebih mengetahui, sedangkan kita tidak tahu..
Berserahlah kepada Dia..
Terimalah ketentuan Dia..
Dan laluilah perjalanan kehidupan ini dengan senyuman..
Dengan penuh ketenangan..
Penuh keazaman..
Penuh rasa bertuhan..

Moga-moga kita tergolong dalam golongan yang sentiasa mendapat rahmat dariNya..
Mudah-mudahan....


29 August 2013

Hijjaz - Lukisan Alam



Hidup tidak selalunya indah 
Langit tak selalu cerah
Suram malam tak berbintang
Itulah lukisan alam
Begitu aturan Tuhan

Jadilah rumput nan lemah lembut
Tak luruh dipukul ribut
Bagai karang di dasar lautan
Tak terusik dilanda badai

Dalam sukar hitunglah kesyukuranmu
Dalam senang awasi kealpaanmu
Setitis derita melanda
Segunung kurniaanNya

Usah mengharapkan kesenangan
Dalam perjuangan perlu pengorbanan 
Usah dendam berpanjangan
Maafkan kesalahan insan
Begitu ajaran Tuhan

HasbiAllah, HasbunAllah
Hasbi Rabbi Jalallah Ya Allah

Dalam diam taburkanlah baktimu
Dalam tenang buangkanlah amarahmu
Suburkanlah sifat sabar 
Dalam jiwamu itu

28 July 2013

Ramadan - Maher Zain (Malay Version)

Lagu yang sangat menyentuh perasaan dendangan  Maher Zain dalam versi Bahasa Melayu.. T_T


Ramadan - Maher Zain (Malay Version)

Ku menantimu
Saban waktu
Bangkit jiwaku 

Kau suluh hatiku
Dengan sinar
Kudus kasihmu

Ku harap kan terus
Bersamamu selamanya

Ramadan, Ramadan
Ramadan di hati
Ramadan, Ramadan
Ku mohon usah pergi

Rahmat melimpah
Damainya ku rasakan

Ramadan bulan Al-Quran
Mendidik jiwaku
Menyuburkan iman 

Ku harap kan terus
Bersamamu selamanya

Ramadan, Ramadan
Ramadan di hati
Ramadan, Ramadan
Ku mohon usah pergi

Sememangnya kau ku nantikan
Hadirmu hidupkan suram di jiwaku


Dan ku berjanji
Akan ku teruskan
Semangatmu itu
Sepanjang hidupku
Oh Ramadan

Ramadan, Ramadan
Ramadan di hati
Ramadan, Ramadan
Ku mohon usah pergi

Bersama-samalah kita menghargai kehadiran Ramadhan kali ini dengan sebaik mungkin dan usahlah sesekali mempersiakannya.. Mungkin inilah Ramadhan terakhir buat kita, siapa tahu? Mudah-mudahan kita dipanjangkan usia untuk bertemunya lagi pada tahun-tahun yang akan datang.. Insyaallah.. Doa-doakanlah!

10 July 2013

Salam Ramadhan 1434H

Salam Ramadhan Al-Mubarak dan selamat menjalani ibadah puasa buat seluruh muslimin muslimat walau di mana jua anda berada.. Semoga kehadiran ramadhan kali ini memberi kesempatan dan ruang untuk kita memperbaiki diri ke arah kehidupan yang lebih baik dan diredhai olehNya.. Mudah-mudahan..

Ramadhan!
Alangkah gembiranya hati ini
Menerima kunjunganmu
Yang berkesempatan bertamu
Di rumah kehidupanku
Setelah sekian lama tak bersapu
Kekhilafan yang bertimbun
Memenuhi ruangan teratakku
Selepas pemergianmu musim nan lalu

Ramadhan!
Ku tahu kau bukanlah tamu biasa
Datangmu membawa cahaya
Ayuh! Terangilah rumahku ini
Dengan keberkatan & maghfirahmu
Agar nanti terhakislah kesuraman yang membelenggu
Setiap sudut yang gelap gelita
Dikaburi kekelaman dosa

Ya Ramadhan!
Andai hayatku masih ada
Ku berharap agar dapat bertemumu semula
Kerana rumah yang fakir ini mendamba
Buah tangan berharga yang dikau bawa
Buat persediaan ku di sana

Moga dengan keberkatanmu,
Rumah kehidupanku bisa
Tersergam indah dan mewah
Dengan bekalan ukhrawi berganda..


30 June 2013

Dia..

Dia.. akan datang lagi 
Membawa seribu satu erti 
Bagi mereka yang menghargai.. 

Datangnya hanya semusim sekali 
Membawa ganjaran yang sangat indah 
Untuk dimiliki.. 

Sambutlah kehadirannya dengan niat yang suci 
Kelak nanti, kita tidak akan rugi 
Dan menyesali 
Andai ditakdirkan suatu hari nanti 
Kita tidak lagi berpeluang bertemunya 
Tidak lagi merasai keindahan yang dibawanya 
Dan tidak akan lagi mengecap kenikmatan yang berganda.. 

Hargailah!



14 May 2013

Muhasabah II

Kisah jiran di kiri dan kanan.. Semoga bermanfaat!

 
 

13 May 2013

Hari-Hari Hari Ibu...


She used to be my only enemy and never let me free
Catching me in places that I know I shouldn’t be
 
Ever other day I crossed the line, I didn’t mean to be so bad
I never thought you would become the friend I never had
Back then I didn’t know why, why you were misunderstood
So now I see through your eyes, all that you did was love
 
Mama I love you, Mama I care
Mama I love you, Mama my friend
My friend
 
I didn’t want to hear it then but I’m not ashamed to say it now
Every little thing you said and did was right for me
I had a lot of time to think about, about the way I used to be
Never had a sense of my responsibility
 
Back then I didn’t know why, why you were misunderstood
So now I see through your eyes, all that you did was love
Mama I love you, Mama I care
Mama I love you, Mama my friend
My friend

But now I’m sure I know why, why you were misunderstood
So now I see through your eyes, all I can give you is love
Mama I love you, Mama I care
Mama I love you, Mama my friend
My friend

Mama I love you, Mama I care
Mama I love you, Mama my friend
My friend...

28 April 2013

Muhasabah..

Petikan dari Majalah Solusi yang aku kira sangat-sangat memberi makna dan bermanfaat untuk dikongsikan..


Petua Senang Hati..

Semoga bermanfaat!



















Kredit : FB KitaCumaHamba

Kata-Kata Indah III

Semoga bermanfaat!





Kredit : FB Alaf 21

Kata-Kata Indah II

Semoga bermanfaat!





kredit : FB Alaf 21

Kata-kata Indah I

Salam.. Ku kongsikan kata-kata indah yang dipetik dari laman FB.. Sama-samalah kita renungkan maksud tersirat di sebaliknya.. Semoga bermanfaat!









 

12 March 2013

Pahlawanku..

Khas untuk wira-wira negara yang sedang berjuang mempertahankan keselamatan negara.. 
Berjuanglah sehingga ke titisan darah terakhir demi agama, bangsa dan negara!

Sesungguhnya, perjuanganmu tidak ternilai harganya..
Kerana engkaulah penjunjung maruah negara
Pemegang amanah rakyat jelata
Di tanah tempat tumpahnya darah kita..

Andai engkau gugur, gugurmu bukanlah sia-sia
Gugurmu bak hilangnya seri bunga bangsa
Walau hilang di pandangan
Keseriannya tetap terpahat di ingatan

Wahai wiraku,
Jasamu tetap akan kami kenang
Walau engkau telah jauh dipisah alam.....


Pahlawanku
Pergilah berjuang untuk bangsa
Jangan ragu
Namamu tetap dipuja

Biar mati
Sebagai pahlawan yang sejati
Jangan undur
Jasamu kelak bertabur

Selamat kau pergi
Selamat kembali
Dengan hati suci
Dan tak takut mati

Pahlawanku
Menuju ruang ke medan perang
Jangan takut
Sebagai askar berjuang


Al-Fatihah buat pejuang-pejuang negara yang telah pergi... T_T

21 February 2013

لا الـه الا الله

Ampuni aku Ya Allah.. 
Terkadang, aku terlalu leka dengan 'duniaku' yang sementara.. 
Sehingga aku alpa akan akhiratMu yang kekal selamanya... 
Ampuni aku... T_T


لا الـه الا الله
There is no God but Allah
(×3)

مالنـا رب ســواه
We have no God but Allah

لا الـه الا الله
(×3)

مالنـا رب ســواه

ربنــــــــا رب القلوب ..وهو علام الغيوب
Our Lord , the one who knows what is inside the hearts

في الشروق وفي الغروب ...نوره يهدي العصاه
From dawn till sunset, his light guide those who sin

ربنــــــــا رب القلوب ..وهو علام الغيوب
في الشروق وفي الغروب ...نوره يهدي العصاه
 
ربنا الهادي الودود 
The loving the guide
 
فضله ملىء الوجود
His blesses fill the whole world
 
عفوه خير وجود
His forgiveness and generosity are blessings
 
فأرتجي دوما رضاه
So always seek his approval  

ربنا الهادي الودود

 
فضله ملىء الوجود
عفوه خير وجود
فأرتجي دوما رضا

لا الـه الا الله
(×3)
 
مالنـا رب ســواه

ربنـــــا الحي الرقيــــــب ...يقبل العبــــد المنــــيب
The alive the watchful accepts the regretting slave
 
فهــو رحمـان مجيــب للـدعاء ومن دعاه
Allah is the beneficent the responsive to prayers and anyone who asks him

ربنـــــا الحي الرقيــــــب ...يقبل العبــــد المنــــيب
فهــو رحمـان مجيــب للـدعاء ومن دعاه

ربنا الهادي الودود
فضله ملىء الوجود

عفوه خير وجود
فأرتجي دوما رضا

لا الـه الا الله
(×3)

مالنـا رب ســواه
لا الـه الا الله
(×3)

مالنـا رب ســواه

http://arabicnasheedlyrics.blogspot.com/2009/04/mishary-al-afasy-la-ilah-illa-allah.html


27 January 2013

Coretan Pagi Ahad..

Selamat pagi! Rasa macam dah lama sangat tak menulis.. Ntah kenapa, fikiran aku sangat bercelaru 2, 3 menjak ni.. Dan aku sendiri tak pasti apa sebabnya dan kenapa aku begini.. Semuanya bercampur-baur.. Berkecamuk.. Serabut!

Rasa macam nak tenangkan jiwa di tempat yang sunyi.. Lapangkan fikiran.. Tak nak fikir apa-apa.. Nak biarkan otak kosong.. Segar.. Dan bebas dari belenggu masalah...

Hidup ni sangat complicated kan.. Lari sejauh mana pun, masalah sentiasa menghambat kita.. Bukan masalah je, kenangan, kesalahan dan sejarah lampau sentiasa memburu kita walau di mana saja kita berada... Cumanya, bergantung kepada diri kita sama ada bijak atau tidak untuk mencari jalan penyelesaian menyelesaikan dan melupakan semua itu..  

Apapun, ingatlah, jalan yang satu itu sentiasa terbentang luas.. Kembalilah ke jalan itu.. Nescaya kehidupan kita akan lebih terjamin dan diredhai oleh-Nya..

Bila susah tiada gelisah
Bila miskin syukur pada Tuhan
Bila sakit tiada resah di jiwa

Bukankah Tuhan telah berfirman, "ketahuilah dengan mengingati Allah, jiwa kan menjadi tenang.... "

Peace!  ^_^


15 January 2013

OST Setia Hujung Nyawa - Maafkan Aku (Last Minute)

Setia Hujung Nyawa punya penangan.. Layan OST drama ni... :)


Dan apa
Yang kau mau kan dari ku
Telah lama ku kata
Yang ku cinta sepenuh hatiku

Sampai bila
Harus aku menunggu cinta mu
Dan pabila ku sedari
Kaulah yang pertama
kucintai

Maafkan lah diri ini
Jika takdir menjemputku dahulu
Hanya saat ini yang dapat menemanimu

Dengarkanlah sekali lagi
Jika kau tak percaya pada diriku
Bilaku berkata
I said I love you..

 

13 January 2013

Rahmat Ujian - Mestica



Dalam derita ada bahagia 
Dalam gembira mungkin terselit duka
Tak siapa tahu
Tak siapa pinta ujian bertamu

Bibir mudah mengucap sabar
Tapi hatilah yang remuk menderita
Insan memandang
Mempunyai berbagai tafsiran

Segala takdir 
Terimalah dengan hati terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

Harus ada rasa bersyukur
Di setiap kali ujian menjelma
Itu jelasnya membuktikan 
Allah mengasihimu setiap masa

Diuji tahap keimanan
Sedangkan ramai terbiar dilalaikan
Hanya yang terpilih sahaja
Antara berjuta mendapat rahmat-Nya

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi

Segala takdir 
Terimalah dengan hati terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi
Segala ujian diberi
Maka bersyukurlah selalu

12 January 2013

Sastera Kupu-Kupu - Mimie Haris


Betapa kelam buat aku tak termampu
Di manakah mentari
Yang dahulu di sisi

Betapa kejam bila sayapku kau patah
Tubuhku pun melemah
Diriku pun merebah

Sakit ini
Adalah setia yang tak pernah kau mengerti

Berharap kasih moga engkau mampu memahami
Walaupun bukan sekarang
Bahagia menjelang

Berharap kasih moga engkau mahu untuk bersama
Andai musim pun berubah
Dirimu kan datang

Aku si kupu-kupu
Hinggap di kuntum hatimu

01 January 2013

Selamat Datang 2013!

1 Januari 2013 membuka tirai hari ini membawa lembaran cerita-cerita baru dalam kehidupan kita  setelah genap 365 hari telah kita lalui di tahun 2012..

Selamat datang 2013! Dan selamat tinggal jua 2012! 

Sememangnya, ketibaan tahun baru ini langsung tidak bermakna andai kehidupan kita tetap di tahap yang sama.. Tiada apa-apa perubahan.. Tiada apa-apa kemajuan.. Berazamlah untuk berubah ke arah kebaikan.. Dan berusahalah untuk melaksananya serta iringlah dengan untaian doa.. Insyaallah, kehidupan kita tidak akan sia-sia..

Di tahun baru ini, tiada apa yang aku harapkan melainkan berdoa dan terus berdoa agar dipanjangkan usia dan dikurniakan kesihatan yang baik untuk aku terus mengatur langkah meniti hari-hari mendatang.. Hari-hari yang aku sendiri tidak pasti apa yang akan terjadi.. Hari-hari yang masih misteri.. Yang masih kabur haluannya.. Namun, kehidupan harus diteruskan walau apa jua rintangan yang menghalang.. Yea, jalanilah kehidupan yang penuh cabaran ini dengan penuh ketabahan..!

Jauh di sudut hati ini berdoa, "semoga ketibaan 2013 ini memberi 1001 makna dan menjanjikan sesuatu yang jauh lebih baik dari sebelum ini..."Mudah-mudahan.. Akhir kata, SELAMAT TAHUN BARU 2013!


Related Posts with Thumbnails