02 March 2010

Nak menulis lagi..

Tahun ni, 2010 aku akan melewati usia 21 tahun...yea, mungkin sesetengah org m'anggap angka 21 tahun ni masih muda..boleh b'suka-suki ag, boleh enjoy.. tp bg aku x... sume istilah enjoy n suka ria tu da xde da dlm kamus hidupku.. sume tu da b'lalu.. da lenyap b'sama2 usia belasan2 tahun yg da selamat ku tinggalkan.. usia anak2 sekolah... sekarang aku da b'kerjaya..aku da mampu menyara hidupku sendiri.. aku da maju setapak.. aku da b'jaya melangkah 1 tahap lagi dlm episod kehidupanku..

Aku hepi sebenarnya bila usia aku semakin meningkat.. sbb aku tahu tahap kematangan aku akan b'tambah.. pemikiran aku lebih dikuasai oleh naluri seorang 'aku' yg dewasa.. bkn lagi kanak2 mahupun remaja yg tdk tahu m'buat keputusan... yg hanya memikirkan keseronokan dlm dunianya sendiri...

Dan aku sebenar2nya begitu respek sekali dgn sahabat2ku yg da lebih maju beberapa tapak dari aku..haha..bila mereka m'ambil keputusan utk b'tunang dlm usia yg begitu muda... setakat bln lepas, da 2 org sahabatku masa di poli dulu selamat m'jadi tunangan org.. & aku akan sentiasa menantikan kesinambungan or giliran2 seterusnya...



Sori, pinjam tangan dari google jap..=)

Mmg aku respek sgt2 kat diorang ni.. sbb apa??sbb fikiran mereka lebih jauh t'kehadapan.. jauh sgt2.. klu nak diibaratkan jln, mmg aku jauh2 la ditinggalkan.. mana x nye, diorang da sampai kat Grik, aku baru je dok kat Machang... ibarat mcm tu la,he3..bkn apa, benda2 camni bkn senang kita nk wat keputusan.. ni soal masa depan...soal diri & kebahagiaan... mungkin mereka da t'lalu lama b'fikir... n inilah keputusannya... apa boleh dikata, terima je la...

Bkn apa, bila da b'tunang ni, selang beberapa bulan, kawin la... bila da kawin, tanggungjawab pown da b'tambah... pikul tanggungjawab ni bkn keje senang... kalau diri masih x t'bimbing, macam mana kita nk bimbing org???& dlm usia yg t'lalu muda, semestinya setiap perkara perlu diperhalusi lagi.. 21 tahun seharusnya m'jadi jalan utk mematangkan pemikiran kita.. m'jadi wadah utk kita mengutip seberapa byk pengalaman lagi utk dijadikan bekalan masa hadapan.. 21 tahun adalah usia yg ciput... belum bisa m'jadi sebahagian drpd sisa2 hidup walaupun dibahagikan.. 21 tahun adalah permulaan ke arah kedewasaan...



Google kasik pinjam lagi..hi3

Dan aku percaya, setiap org punyai pendirian mereka masing2..mereka berhak menentukan hala tuju hidup mereka... begitu jgk dgn aku... dlm usia aku yg akan m'jangkau 21 tahun ni, aku langsung x pernah t'fikir sedrastik ini...serius aku ckp, aku x pernah b'fikir ttg benda2 mcm ni... mungkinkah krn diri ini masih b'sendiri??tidak!!! walaupun, aku masih bujang trang tang tang, aku langsung x pernah memikirkan perkara ni.. soal p'tunangan mahupun p'kahwinan bagi aku masih jauh... dan x pernah t'lintas dlm fikiran aku utk memikirkan soal ni... apa yg aku fikir sekarang adalah kerjaya & keluargaku.. itu saja... soal2 ini masih t'kunci.. masih belum bisa dirungkai lagi... & aku pasti, bila sampai waktunya, ia akan t'buka sendiri tp bkn dlm usia yg semuda ini... xkan sesekali.. tetapi kita sbg manusia harus sentiasa sedar bahawa takdir yg menentukan segala2nya... bila sesuatu itu telah ditetapkannya b'laku maka b'lakulah ia dan sebaliknya...

Wah, rasa cam t'lalu skema lak entry aku kali ini..he3.. dgn nada yg amat serius & gaya penulisan yg lahir jujur dari cetusan hati, mmg x leh dinafikan la.. anyway, aku di sini sentiasa m'doakan yg t'baik utk sahabat2ku.. nanti kalau da kawin, jemput yea..=)

Sekian coretanku yg ntah hapa2 kali nie.. assalamualaikum


3 comments:

oranglidi said...

lu bila laie mau kawen?

iKhRam said...

sebenarnya proses kematangan adalah proses yang berterusan.. sejak kecil lagi proses kematangan ni berlaku.. dari tak merangkak kita semakin matang mampu berjalan, melompat dan sebenarnya. Apa faktor yang menyebabkan kita semakin matg.. pengalaman dan pengetahuan.. usia hanya angka..!! mungkinn dalam usia 21 byk perkara tak mematangkan sebab tak cukup pengalaman.. mungkin pengalaman meybabkan kita matang sebelum 21 sebab lalui pelbagai perkara.. oleh itu, kematanagn adalah proses yang berterusan..!

aku_tiewa said...

yup..sumenya t'letak atas diri individu masing2..

merekalah yg dpt menentukan tahap kematangan diri mereka..

org lidi : aiya, cmne mau kawin klu talak calon maaa....=)

Related Posts with Thumbnails