05 March 2010

Dari sahabat untuk sahabat

Cakap pasal sahabat/kawan/teman/member/rakan/taulan dll nie, pasti tak lari dari kehidupan kita seharian.. maklumlah sume org ada insan yg bergelar seperti di atas kan..

Hmm... pernahkah anda mendengar luahan perasaan sahabat anda..? Mengertikah anda tentang perasaannya..? Gembirakah dia? Seronokkah dia..? atau dia sedang berduka..? apakah anda memahami apa yg sahabat anda alami.. Jika tidak, b'erti anda masih belum layak utk b'gelar seorang sahabat yg baik kpd sahabat anda...




Beginilah... hargailah sahabat anda.. walau apa kekurangannya, walau bagaimana sikapnya, walau apa keadaan dia sekalipun, dia tetap sahabat anda.. sahabat yg pernah b'kongsi suka duka dgn anda.. sahabat yg setia m'dengar segala p'masalahan anda, sahabat yg anda perlukan di kala anda kesepian & yg paling penting, dia lah sahabat yg boleh menentukan jalan hidup anda sama ada menuju ke jalan yg lurus atau sebaliknya.. Itulah peranan seorang sahabat..

Hargailah sahabat anda sebaik-baiknya sepertimana dia m'hargai anda.. Anda gembira apabila dihargai bukan..? begitulah juga dia.. dia juga manusia seperti anda, punyai hati dan perasaan..

Jika anda tdk m'hargai dia, bagaimana dia ingin m"hargai anda... Pandanglah sesuatu tindakan atau perkara yg kita lakukan atas dasar utk kebaikan diri sendiri t'lebih dahulu.. Barulah kita bisa menaburkan kebaikan t'hadap
diri org lain.. Bukannya susah malahan kita takkan rugi walau sesen pun..

Aku nak korang imagine 1 situasi.. cuba bayangkan anda adalah seorang sahabat kpd sahabat anda.. tetapi sahabat anda langsung tak m'hargai anda.. baginya, anda tak lain hanyalah b'gelar seorg sahabat di matanya tetapi nilai sahabat yg ada pd diri anda langsung tdk b'makna bagi mereka.. Apa perasaan anda menghadapi situasi seperti ini? Sudah tentu anda kecewa bukan..? Sedih, pilu semua ada.. Begitulah jua perasaan shbt kita jika kita tdk m'hargai mereka dan jika kita melakukan perkara yg sama t'hadap mereka... Mereka juga pasti merasai kekecewaan yg dialami..

Walaupun kita tdk mampu utk m'jadi seorg sahabat yg baik, yg perfect it's ok.. memang takde org yg perfect pun kat dunia ni, sume org punyai kelemahan n kekurangan masing2.. tp, memadailah jika anda m'hargai sahabat anda... bkn kah aku pernah khabarkan sebelum ni... tiada yg lebih m'beri makna yg istimewa dlm hidup seseorang melainkan sebuah penghargaan yg diterima.. Sahabat anda juga tdk pernah meminta balasan apa2 drpd anda, bukan kemewahan yg dipinta, bukan keindahan dunia yg diimpikannya tetapi cukuplah hanya sekadar p'hargaan yg amat b'makna dari anda.. Itu sudah cukup bagi mereka..

Jgn tunggu esok, jgn tunggu petang sat g, jgn tunggu bila2 utk m'hargai sahabat kita.. Hargailah mereka sekarang apa adanya... Sememangnya, hidup kita di dunia ini hanyalah sementara sahaja, tiada yg kekal, tiada yg abadi.. Hargailah mereka sebaik mungkin sebelum kita kehilangannya... Jgn sampai kita menyesali takdir yg tlh ditetapkan azali.. Sedarlah, semuanya sudah t'lambat...





3 comments:

iKhRam said...

sahabat memainkan peranan pntg dlm hidup. Kemanisan bersahabat sgt2 indah. klau ikhram citer pasal sahabat.. tentu rasa cam sebak.. dalam dunia ni kalau dpt seorang shabat yg ada waktu sng dan senang pun dah memadai. ada seorang shbt yg sgup menerima ikhram bershbt disaat ikhram rasa sepi, kosong dan hina. Seorang lai shbt yg sentiasa mendgar dan tidak teragak2 mmbntu.. hargailah shabt walaupun dimana kita berada..

Ayue Aishah said...

susah sbnarnye nk jumpe seorg sahabat yg btol2 boleh brsama kite susah dn senang... hehehe

aku_tiewa said...

mmg x dinafikan..
hidup kita x lengkap tnp kehadiran shbt..

tp, shbt juga manusia
yg ada kelemahan, yg pnya b'mcm2 ragam..

t'kadang, mereka juga melakukan kesilapan..
seperti mana kita..

hargailah mereka seadanya..
sesungguhnya, tiada yg sempurna di dunia ini
melainkan Dia yg miliki segala2nya..

Related Posts with Thumbnails