21 March 2010

Alhamdulillah..

Assalamualaikum... lama rasanya x menulis nie... ada la jgk dlm 2,3 ari... kira lama da tu... Hmm, alhamdulillah, sekarang masalah sume da settle... anggaplah entry ni kesinambungan dr cite yg lepas yea... post yg sblm ni kan ad cite psl mslh yg m'belenggu jiwa ini... bkn besar sgt pn.. n bkn mslh negara pn yg harus diselesaikan dgn setelus2nya... Juz masalah biasa je.. mslh b'kaitan dgn konvo...

Ha, yea la psl konvo.. sepatutnya x jadi masalah pn kalau sumenye diuruskan dgn sempurna.. tp bila ada sedikit keralatan, mula la ia menimbulkan masalah bagi kita... tetapi benda yg x dijangka kan.. nk salahkan sape jgk..?? tapi xpe la, sumenya da settle kan.. x yah la nk cite pjg2 lg...

Mcm nie la... sebenarnya setiap masalah tu pasti ada jln penyelesaiannya.. cuma kita je x nampak.. sbb apa?? sbb kita mungkin t'lalu memikirkan mslh t'sebut.. n bila masalah tu semakin menekan pemikiran kita, mula la kita jadi x tentu arah, kalut n mcm2 perasaan la muncul dlm diri kita...

Sbb tu la, kekadang bila time ada mslh ni, kita rasa cam bengang giler2 n rasa cam nk mrh org je kejenye... org wat benda tu x kena, org wat benda ni x kena.. sumenya x kena di mata kita... lagi teruk, bkn org je jd mangsa kita, bahkan benda2 di sekeliling kita pn turut t'kena tempiasnya.. bayangkanlah, kita tgh marah ni, tetiba stepler jatuh, apa lagi, kena maki la stepler tu.. kau ni saja nk naikkan darah aku yea, aku tgh bengang ni, kau plk wat hal.. n bla,bla,bla... elok ke perangai camni??? kesian kat stepler tu, dia x b'slh pn.. dia cuma mangsa keadaan je.. apa salah dia sampai kena maki camtu sekali..?? mujur la dia x jadi mangsa dera... klu tdk, jadi kes polis jgk ni.. ishk3




Puncanya bkn sbb apa, sbb kita ni la t'lalu mengikut perasaan sgt... sedangkan benda tu boleh diselesaikan... tp tu la, bila kita berada dlm kondisi yg x stabil, perasaan yg b'campur baur, hati yg x tenang, mcm mana kita nk cari jln penyelesaian...?? cuba bila ada masalah, kita duduk sekejap, tenangkan hati, fikir dgn waras, insyaallah kita akan temui jln utk menyelesaikannya..

Sebenarnya, kita ni lebih suka memikirkan mslh yg kita alami drpd m'cari jln penyelesaian.. bila ditimpa mslh je, kita terus-terusan dok pikir psl benda tu.. mkn x lalu, mandi x basah, tido x lena, eh mcm org jatuh cinta la plk..he3.. x de la, mesti kita rasa cam serabut sgt sbb dok pikir mslh ni kan.. b'hari2 dok pikir... pendek kata, mmg keje dok piiiiiiiikir je la.. sampai kerja2 harian pn t'abai.. kehidupan pn jadi x t'urus.. sbbnya dok pikir psl mslh nie..

Tp tu la korang, yg korang dok pikirkan mslh bagai nk gila tu wat pe... bkn nak cari jln ke, cara nk atasi ke apa... ni tdk.. dok pikir je.. smpai otak pn da x larat nk pikir da... ingatlah, Allah itu Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.. Dia sentiasa tunjukkan jln kpd kita.. cuma kita je yg masih m'cari2 jln Nya... x nampak.. maklumlah, kita ni manusia biasa je kan, yg hina-dina, yg penuh dosa... t'kadang, Dia sengaja menguji kita, nk taw di mana kelemahan kita, nk nilai setinggi mana tahap keimanan kita... tp kitalah manusia yg lemah.. diuji dgn masalah yg sekecil ini saja, kita da tewas... apa lagi mslh yg besar, yg sudah tentu tdk t'daya utk kita memikulnya..





Jadi begitulah, kembalilah kpd fitrah kita.. makhluk yg sentiasa memerlukan bantuanNya.. walau apa jua yg kita lakukan, walau sebesar mana kita ditimpa dugaan, ingatlah kpd Dia yg Maha Esa... semuanya adalah dlm pemerhatianNya.. Yakinlah bahawa Dia sentiasa ada utk m'bantu kita nescaya selepas ini, kita bisa mengatasi segala masalah yg melanda dgn sewajarnya & bisa m'atur langkah kehidupan dgn lebih t'atur dan t'susun di bwh lembayung keredhaanNya... Insyaallah..



4 comments:

Jijahh @ f.k said...

sabo je laaa ...

iidyLL iceneSS said...

kite mmg akn sentiase diuji wlu sbesar zarah skalipn..bykkn bsabar k..

HonEyBuNNy said...

ya....kita jgn terlalu mengikut hati n perasaan...kelak kita jgk yg merana..bertindk n berfikir secara rasional....;-)

aku_tiewa said...

betul3..apa2 pn yg b'laku, sabo je laaaaa..he3..
(sori jijah, t'copy komen u...hik3)

Related Posts with Thumbnails