01 December 2010

Hepi first anniversary..

Alhamdulillah.. pada tarikh ari nie, 1 Disember 2010, genaplah SETAHUN aku b'gelar seorang penjawat awam.. Alhamdulillah syukur sgt2...

Hmm, mungkin pada pandangan sesetengah org, tempoh setahun nie bkn lah satu tempoh yg lama.. tempoh ni masih dianggap tempoh yg mentah.. ibarat kalau nak m'didihkan air, baru je setengah cerek yg panas.. x sempat lagi nak m'gelegak.. sesuai sgt la ia dikaitkan dgn kata2 "baru setahun jagung".. yakni, tempoh yg sgt2 singkat.. yg belum layak lagi utk dibangga2kan atau diwar2kan jika nak dibandingkan dgn tempoh p'khidmatan penjawat2 awam lain yg da m'capai usia b'puluh2 tahun p'khidmatan...


Tp lantaklah.. tu hal diorang.. lagipun x t'detik langsung niat di hati ini nak b'sifat sedemikian.. pentingkah sume tu??? bukankah merugikan diri sendiri je semata2.. sememangnya, aku tetap tegas dgn kata2ku.. "aku juga seperti kamu.. hanya insan biasa.. jadi, tiada apa yg nak dibanggakan dgn dunia... " yes!! kata2 yg sering m'bangkitkan semangat dlm diriku... kata2 yg sentiasa aku pegang walau dlm apa jua keadaan sekalipun...

Tempoh setahun walaupun singkat sgt m'beri makna yg besar kepadaku... yea, m'beri b'macam2 makna kehidupan.. yg memaksa daya fikirku m'cari jawapan kpd pelbagai p'soalan... persoalan yg kdg2 aku b'daya m'jawabnya.. & kdg2 aku t'paksa m'biarkannya b'lalu tanpa jawapan..

Hmm.. betul la apa yg dikata.. pengalaman sedikit sebanyak mematangkan fikiran seorang manusia... dlm tempoh setahun ni, aku dpt belajar byk perkara...
dan fokusku kali ini semestinya di alam pekerjaan.. krn dari sedekad ke sedekad, aku melalui situasi yg b'beza... aku m'harungi suasana yg pelbagai... dari sekecil tadika.. kpd peringkat sekolah rendah kemudiannya ke menengah disusuli dgn ipt.. semua ini m'beriku pengalaman yg b'beza... tdk sama....

Dan kali ini, proses pembelajaranku pastinya lebih b'harga.. krn aku dilingkungi golongan2 yg terpelajar.. golongan yg mampu m'jadi pemimpin.. mampu m'jadi penyelesai kpd pelbagai permasalahan.. jua golongan yg mampu merancang & mengatur kehidupan rakyat.. semua ini adalah pelajaran t'mahal buatku.. yg takkan aku dpt sewenang2nya di tempat lain...

Dan bermula di sinilah, aku lebih mengerti apa itu perjalanan hidup sebenarnya.. especially, b'kaitan kehidupan seorang manusia.. jatuh bangunnya.. sifat & personalitinya.. kehendak & kemahuannya.. jua kelemahan & kekurangannya... semua ini bagaikan b'satu dlm diri setiap manusia... mungkin dlm tempoh sesingkat ini, t'lalu sedikit yg aku perolehi.. aku x nafikannya.. tp, bila dibilang hari demi hari, t'nyata semua ini sudah cukup m'beriku suatu gambaran t'tentu... gambaran yg aku sematkan di hati jika ianya m'beri kebaikan & akan ku buangnya jauh2 jika sebaliknya..

Apalah ertinya pengalaman jika kita tdk mengambil pengajaran darinya..??? tak b'makna apa2 bukan??? dan semua ini dapat aku belajar dlm tempoh yg sering saja kita tafsirkan sbg "SINGKAT" itu tadi... apa yg penting sebenarnya, bukanlah tempoh masa, tp something yg kita dapat dlm tempoh t'sebut... benda ni sudah sering didedahkan kpd kita.. tp, berapa kerat je yg mengambil pengajaran darinya..??? terlalu sedikit!! tu pun hanyalah dari golongan yg benar2 ingin merubah kehidupannya ke arah yg lebih baik.. tdk kah kita mahu t'golong dlm golongan ini??? renung2kanlah!!!


p/s : ku b'syukur padaMu Tuhan atas rezeki ini.. semoga aku dan rakan2 akan lebih maju jaya lagi selepas ini.. amin..


10 comments:

alexa yussida said...

aminnn..
all the best yea:D

Misz Nuriz said...

alexa yussida
amin..
tq yea..
u too..

NM02 said...

lompat punya lompat.. terjatuh plaks kat sini. eh, salam kenal..tinggal jejak ni. jom follow balik nak... mari la...

misz nuriz said...

NM02,
thanks..
byk2 tempat leh jatuh,
kat cni jgk nak m'daratnya yea..hehe
tq2..da follow da.. slm kenal jua..

HonEyBuNNy said...

alhamdulillah....tahniah...bestnya dah kerja....;-)

misz nuriz said...

ila,
alhamdulillah..
tq...
best2...

s h e e said...

wahh...da setahun...sy pon x setahun lg kt cni...congratz and all the besh for u dear...wee... (^__~)

Misz Nuriz said...

shee
hehe..tq2
all the best gak utk u dear... ^_^

Fakhrur Razi berkata said...

huhu cmner lah bila dh msuk alam pekerjaan nnti xD
slalu ak tgk je org yg sifat pemimpin nih
pergi office2 tgk dorg bekerja..
tapi apa rasanya kalau kita sndri yg memimpin pekerja lain
hohohoh

sebulan lama juga tuh =.="
ak doakan nnti kau pula jadi org kuat kt tmpt kerja
;P

misz nuriz said...

fakhrur razi
best..hehe
insyaallah..mudah2an kita semua boleh m'jadi pemimpin yg baek..

bkn sebulan, setahun daaaa..
amin..
thanks yaa... ;p

Related Posts with Thumbnails