30 November 2010

Demam..

Salam.. sori sume eh.. x boleh nak update blog ag.. ingatkan nak citer psl kursus ari tu tp xpe la.. cancel la dulu.. coz 2,3 menjak ni, selalu je x sihat.. keadaan kesihatan sekarang nie mmg sgt2 t'ganggu..

Baru je nak baek dari demam pas raya aji ari tu, tiba2 demam balik lak 2,3 ari nie.. batuk pun x benti2 ag nie.. hmm, nak wat camne kan.. sakit ni bkn kita mintak... bahkan kita kena b'syukur kerana sakit nie la tanda bahawa Allah sayangkan kita.. Dia timpakan kita ujian nie utk tgk sejauh mana kesabaran kita.. nak uji kuatkah kita m'hadapi ujian darinya... so, tabahlah m'hadapinya..

Lagipun, bukankah kita da taw, bahawasanya sakit itu adalah penghapus dosa.. Ini t'bukti melalui hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang b'maksud :

“Tidaklah orang Muslim ditimpa cobaan berupa penyakit atau lainnya, melainkan Allah menggugurkan keburukannya, sebagaimana pohon yang menggugurkan daunnya.” (HR. Bukhari-Muslim)

Sememangnya, semua orang pernah mengalami sakit.. Rasulullah SAW sendiri mengalami sakit demam berat. Namun begitu Nabi tetap sabar dan tabah. Beliau mengatakan kepada Ibnu Mas’ud ra, bahwa penyakit yang datang ke dalam tubuh seorang Muslim itu dapat menggugurkan dosa sebagaimana pohon yang menggugurkan daunnya.

Dalam satu waktu, Rasulullah menjenguk Salman al-Fahrisi yang tengah berbaring sakit. Rasulullah bersabda.“Sesungguhnya ada tiga pahala yang menjadi kepunyaanmu dikala sakit. Engkau sedang mendapat peringatan dari Allah SWT, doamu dikabulkan-Nya, dan penyakit yang menimpamu akan menghapuskan dosa-dosamu.”

Rasulullah pun melarang untuk mencela penyakit. Ketika Ummu Saib sakit demam dan mencela penyakit yang menimpanya, Nabi bersabda. “Janganlah kamu mencela demam. Karena sesungguhnya demam itu mengikis kesalahan anak cucu Adam sebagaimana bara api mengikis keburukan besi.” (HR. Muslim)

So, renung2kanlah bersama...

p/s : doakan semoga kesihatanku semakin b'tambah baik yea.. amin.. ^_^

8 comments:

HonEyBuNNy said...

amin...moga cepat sembuh tau....take cre...

MiSs TuLang..^_^ said...

semoga cepat sembuh..=)

[s][u][e][h][a][n][n] said...

ala cian...semoga cepat baik eyh :)

Misz Nuriz said...

ila,
thanks dear..
amin..
take care too.. ^_^

Misz Nuriz said...

miss tulang,
amin..
terima kasih yea.. ;p

Misz Nuriz said...

suehann
emm, cian kat kita..
terima kasih yea..
amin... ^^

Anonymous said...

mn mn nk cr ubat utk ati yg sakit?

Misz Nuriz said...

tanpa nama,
thanks komen..
nak cari ubat utk ati yg sakit???
dekat2kanlah dgnNya..
Dia Maha Mengetahui segalanya..
wallahu a'lam.. ^^

Related Posts with Thumbnails