21 April 2010

Hargailah Masa anda

Aduhai cepatnya masa b'lalu.. hari ni da masuk 21 April da.. ishk3 lagi 9 ari kita akan melangkah plk ke bln Mei.. Yes, bln Mei... bulan favouriteku.. bln yg sentiasa aku tunggu2.. bkn sbb bulan Mei adalah jgk bulan kelahiranku, tp ada la keistimewaan bulan Mei nie yg wat aku t'nanti2 kemunculannya.. hi3


Bulan April sudah semakin tiba ke penghujungnya.......

Nak taw sbb apa??? sbb bulan Mei nie byk cuti..ha3... dulu la.. aku fokuskan keadaan aku dulu time masih di bangku sekolah.. bulan Mei kan ada cuti sekolah panjang.. cuti semester org panggil.. best woo... datang sekolah asyik t'ingat kat cuti je.... ish, ntah apa2... pastu, bulan Mei gak ada byk ari2 istimewa cam Hari Guru, Hari Ibu, Hari Pekerja, Hari2 n t'masuklah jgk Hari Jadi...ha3... byk kan???? hmmmmm... tp sekarang bukan nk cite psl bulan Mei tp nk citer psl masa sebenarnya...


Bulan Mei semakin b'siap-sedia utk membuka tirainya...

Kenapa begitu cepat masa b'lalu yea..?? sehingga kdg2 kita tak sedar pun ia meninggalkan kita.. Ni la org kata, MASA ITU EMAS.. tp kita hanya taw sebut je, tp x m'hayati pn istilah nie..



Perasan x, masa ni kalau time kita tunggu je mmg kita rasa lambat sgt ia b'lalu.. nk tnggu sehari tu mcm seribu tahun.. nak ibaratkan betapa lambatnya masa b'jalan.. & sebaliknya la.. kalau kita x tunggu, wuish.. cepat je dia b'lalu.. tadi je baru masuk ofis, da pukul 1 da.. contohnya la.. nk habaq betapa cepat pulak masa nie b'jalan.. dari saat ke saat, minit ke minit, jam ke jam.. smpai kita pn x sedar ia b'jalan..

Sbb tu la aku nak ingatkan korang, jgn tunggu masa ni sbb automatic kita akan rasa ia lmbt b'jalan padahal pd hakikatnya ia tetap mengatur langkah yg sama.. jarumnya tetap mengikut putaran jam, x pernah melencong pergi kota bharu ke, kL ke.. destinasi dia hanya la pd titik angka, sama ada 1,2,3 dan sebagainya..

Hmm, tu la kita.. sebenarnya semua ni t'letak dlm diri kita je.. kalau kita pandai m'hargai masa, mmg kita x akan rasa pun masa tu cepat or lambat b'lalu.. malahan kita akan rasa masa tu b'gerak seiring dgn apa yg kita lakukan.. 


Jangan la sampai jadi macam nie.. wuishk, kalut bebenor la hang!!!

Bila sume org m'hargai masa, aku pasti la xkan ada lagi org yg kalut2 nk mengejar masa la, x cukup masa la n sebagainya.. sbb apa, kita sume ada 24 jam je sehari.. x de org yg lebih or kurang.. maybe kita da jenuh da dgr ayat camni kan.. mmg la kita miliki purata masa yg sama tp yg m'jadi masalahnye cara p'bahagian masa kita tu x sama dgn org lain... 



Tu yg jadi masalahnye.. bila org lain cukup 24 jam, kita x cukup.. nk lebih2 pulak.. eh, sapa kita nie?besar sgt ke darjat kita, tinggi sgt ke pangkat kita smpai kita nak dilayan begitu istimewa.. nak diberi lebih drpd org lain.. org bagi 24 jam sehari kita nak 25 jam.. dah la, cukup dgn apa yg kita miliki hari ini.. hargailah seadanya.. mmg susah la kalau kita xde sifat m'hargai dlm diri.. sume benda takkan m'jadi sempurna bkn setakat p'bahagian masa je tp apa jua yg kita lakukan dlm kehidupan ini..

So, hargailah masa anda.. buatlah kerja anda seiring dgn masa yg diberikan kpd anda.. jadilah seorang manusia yg bijak mengatur masanya.. sematkn dlm diri anda "aku boleh lakukan sekarang".. x perlu b'tangguh kelak kita juga yg lenguh.. x perlu m'cari alasan sbb alasan tu bkn la penyelesaian.. lakukannya sekarang.. selagi anda b'peluang melaksanakannya.. Ingat 5 perkara sblm 5 perkara.. & antaranya ialah lapang sblm sempit..



Renung2kanlah!!

5 comments:

ashrafi said...

terima kasih atas peringatan tentang masa ...

Wawa Takizawa said...

btoi2 tu...hehe
kdg2 tu kalo tggu masa brdetik2 pon dh lame tggu tp biler xtggu lak cpt lak mase brlalu

aku_tiewa said...

ashrafi,

sama2..
hargailah masa kita..hik3

aku_tiewa said...

wawa,

tu la psl..
ishk........

aku_tiewa said...

rizal,

em, betul sgt2..
sy sokong 100% la..hik3

Related Posts with Thumbnails