10 February 2010

Alkisah 10 sen..

Syiling 10 sen yg cukup b'harga bagi aku..

Sebut je 10 sen, mesti t’byg dlm fikiran kita sekeping syiling yg ada tulis no.1 n 0 kat atas dia kan..hmm, memang tu la 10 sen..10 sen yg jrg2 kita hiraukan..kdg2, krn 10 sen ni la kita leh jd sombong..yea la, mana x nye..bila time beli something je, cashier nk hulur baki 10 sen, cepat2 kita halang..xpe2..simpan je..keep the change..member sebelah tny “nape ko x amik” kita pown dgn bangganya m’jawab “ala, 10 sen je tu..x heran la..umah aku b’lambak..sedekah je la kat dia..he3”.. wah, sombong bangat kite..org nk bagi tu terima je la..ni x, bkn main ag tolak..amboi, mentang2 nilai dia 10 sen je, kita x amik yea..ishk3..

N t’kadang, krn 10 sen ni jgk la kita jd pemurah..mana x pemurah klu setiap kali bayar time shopping or beli something, kita sedekahkan je 10 sen tu kat kedai tu..wat amal la kdg2..eh klu nk kira sorang2 bagi 10 sen, alamak kayalah tokey kedai tu...klu camtu aku pn nak..hehe..

Ha, 1 ag kalau time syiling korang jatuh la..sedang syok b’jln2 dgn syiling 10 sen dlm tgn maklum la baru je lepas beli aiskrim kt kedai td kan..tetiba camne ntah, mungkin anda masih t’bayang2 akan kenikmatan rasa vanilla aiskrim yg baru dihadam td hingga x nampak ada botol mineral cap kaki dua betul2 di dpn anda..apa lagi, anda pn t’sadung la dgn gaya sama cam katak x cukup stamina..he3..lalu melambunglah anda punya syiling kat tepi2 jln tu lebih krg beberapa meter la dr tempat kejadian..tp, anda nampak syiling tu sbb time jatuh td, pandangan anda x lepas dr memandangnya..tp sayang anda m’biarkannya di situ..anda meninggalkannya dlm keadaan yg cedera parah slps kemalangan td..alangkah kejamnya diri anda..dan melihat kejadian itu, member anda di sebelah pn tny, ce ada sokmo member nie..dia tny “weh, duit ko tu, nape x amik...??” anda pun dgn selambanya m’jwb “ala, biarlah 10 sen je pun, bknnye 10 ringgit..biarlah dia dok situ..” huh, anda pown b’lalu dgn b’lagaknya sambil menahan kesakitan akibat excident td..hmmmm

Tp tu la korang, kdg2 sombong n baik sgt pn xleh jgk..cubalah korang hargai sikit nilai syiling 10 sen tu..eh taw x korang, klu x de 10 sen tu x cukupnye nilai2 lain tu..n klu xde 10 sen jgk, hidup akan jadi kelam-kabut..he3..apa mksud aku ni????

Ha..nie la point utamanye..yg ats2 tu juz selingan je..hi3..10 sen ni amat2 b’makna taw dlm hidup aku..especially time pagi n petang..paham2 sendiri la, aku ni ari2 g keje naik bas..Nadi Putra (Selesa, Murah dan Selamat) Ce, siap wat iklan ag psl syarikat bas Putrajaya nie..ha, nanti masuk akaun ek..he3..tu la, naik bas 50 sen pagi, 50 sen petang..so, kena la prepare syiling siap2..

Tp bila da slalu guna, mesti la ia semakin b’kurangan kan..time nie la aku rasa leceh sgt2..mana x nye, bila time siap2 nk balik, da off pc, amik handbag apa semua, tiba2 buka purse, xde syiling langsung..aduhai..malang sungguh nasibku.. tu la sapa suruh x tukar siap2 ngn makcik cafe tu, x pun mls sgt beli gula2 barang seposen 2..tgk skrang, sapa yg susah...???ishk3..

Yg x de langsung tu satu hal, yg ada ni plk satu hal lg..yea la, dgn confidentnye aku angkat purse sambil m’goncang2kannya mengikut irama hip hop, wassap2 yo.. semata2 nk dgr irama syiling b’bunyi..dan bila ia b’bunyi, b’bunga riang la hati ini dgn harapan dpt blik dgn aman jap ag tanpa mengesyaki apa2 kecurigaan..dan bila saatnya tiba tatkala langkah kaki da m’jejak kawasan bus stop..aku membuka purse dgn penuh confident n bangganya..jantung b’degup kencang seperti biasa tnp diganggu irama dup..dap..dup..dap..lalu kukeluarkan kepingan2 syiling dari purse ku..bila aku dah pasti semua kepingan itu da ku berjaya kukeluarkan, ku kira lah ia..ku hitung2, ku hitung2..x syukup syarat..ku hitung lagi bg menyedapkan hati..tp, tetap sama..syilingku hanya ada 40 sen je..x cukup 10 sen...Ya Allah, time ni la episod kekalutanku b’mula..

Mana aku nk cari ni???aku selongkar la handbag aku ni seganas2nya..memang t’buktilah, situasi ini benar2 menguji kecekalanku..n saat ini jgk aku t’lalu m’harapkan keajaiban..keluarkah wahai syiling 10 sen..x kisah la dari lubang or ceruk2 mana pown hatta lubang cacing sekalipun..aku betul2 memerlukanmu saat ni.. muncullah dikau di dpn mataku..aku nk balik nie..dan dlm aku m’cari2 dgn rakusnya dlm handbagku, tetiba aku t’sentuh something yg sifat fizikalnya menyerupai kepingan syiling dlm poket kecil di bahagian dlm begku..dan tanpa ragu2 lg, aku mengeluarkannya dgn seribu harapan..yes!!!!!!akhirnya...inilah yg dipanggil keajaiban...10 sen itu b’jaya ku temui jua..setelah m’habiskan masa m’geledah beg sendiri..dan aku sudah bisa pulang dgn lapang dada..Oh Tuhan, syukur ku panjatkan kepadaMu...

Dan dari peristiwa itulah, aku mula menyedari betapa pentingnya syiling 10 sen ni dlm hidup aku..tanpanya, hidupku x akan sempurna..krn diriku begitu b’harga..eh,slh iklan, slh iklan,he3..dan sbb itu jgk la, aku begitu m’hargainya..bila cashier bg je balance 10 sen, aku terus amik dgn lajunya..walaupun, bakinya hanya 10 sen semata2, tp aku tetap amik jua..mmg la klu nk dipikir2 kan apa la plk kata org kan, mesti dilabelnya kita kedekut la, taik idung masin la,kikir pari la,he3..sama je mksd dia..tp bila dikenang2kan balik peristiwa di petang yg penuh kekalutan itu, aku gagahkan jua tanganku m’gapainya..apa yg penting “ADA AKU KESAH..??”..hmm..jnji aku bahagia..hahaha

So x yah cite pjg2, moral of the story, hargailah duit anda..walau syiling sekalipun..hatta 10 sen je pun..pikir la utk masa dpn anda..mungkin 10 sen itu akan m’beri makna yg besar di hari2 yg m’datang..siapa tahu???mungkin juga ia akan m’bantu anda di saat anda ditimpa kesusahan atau kesulitan...jgn sesekali anda m’persiakannya..sedarlah, ia cukup b’harga...tp, kalau da x nak sgt, bagi je kat aku, apa susah..ada faedah jgk kan..lagipun, aku memang memerlukannya...he3..

Apapun, jgn biarkan anda t’cari2 syiling 10 sen di saat anda benar2 memerlukannya sedangkan sebelum ini, anda langsung x m’hargainya malah anda sanggup m’campakkan merata2..begitu hina ia diperlakukan...apa slhnye...?apa slh ibunya...?Hanya kita saja yg tahu....Jadi kesimpulannya ah lu pikirlah sendiri..!!!!

6 comments:

POSH76 said...

takde seposen takde singgit taw....hehe

tin kosong said...

kat sini pggil sekupang..hehehe..
sekupang boleh bli cekelat dh 2 bji...
*cekelat tu gula2..

iman said...

tp tokey shopinh complex plg kdekut..5sen pn nk kene byr gk..heh

kain_sari said...

hik3....syer pow same..sekarang iosen pow lebih bernilai dari yg len sbb nak masuk kat dlm tabung..hik3..;p

L.Lawlett said...

nenek ngan ayah saya sangat hargai duit walaupun satu sen sebab diorang cakap sekrang ni nak jumpa satu sen kat tepi jalan pun sngat susa

aku_tiewa said...

tu la..10 sen ni time kita senang, kita buang je merata2..
tp tgk time kita susah..nk cari 10 sen tu pun lelah taw..
biasala, kita kan selalu nk m'hrgai sesuatu setelah kita kehilangannya kan????
camtu la..

Related Posts with Thumbnails