16 August 2010

Catatanku Di Ramadhan Ini...

Salam Ramadhan sahabat-sahabat bloggerku sekalian.. Syukur alhamdulillah, di hari keenam Ramadhan ini, kita masih berpeluang merasai kenikmatannya.. Masih bisa menghirup keberkatannya.. jua masih berkesempatan mengecapi kebaikan darinya.. Alhamdulillah...

Berdoalah sentiasa memohon kekuatan dariNya agar kita dapat meneruskan sisa-sisa Ramadhan ini dengan sebaik-baiknya tanpa sedikit pun mempersiakannya.. Istiqamahlah.. Insyaallah, ganjaranNya menanti kita di sana..

Di sini ku titipkan hasil karyaku yang takde nilai pun sebenarnya..hehe.. hanya lontaran kata-kata yang bermain di benak fikiran.. yang ku canang-canang sehingga menjadi sebuah karya.. yang ku kira picisan.. nak dibandingkan dengan karya-karya insan-insan seni yang lain..

Karya yang da lama ku karang.. dan kini tanpa segan silunya aku titipkan la untuk tatapan mereka yang sudi menatapnya.. khususnya rakan-rakan blogger sekalian yang tidak jemu-jemu mengunjungi blog yang tidak seberapa ini.. hihi.. walaupun berjauhan di mata namun kalian tetap dekat dalam penulisanku.. Teruskan menulis yea... (^_^)

Ramadhan!
Alangkah gembiranya hati ini..
Menerima kunjunganmu..
Yang masih lagi setia bertamu..
Di rumah kehidupanku..
Setelah sekian lama tak bersapu..
Kekhilafan yang bertimbun..
Memenuhi ruangan teratakku..
Selepas pemergianmu musim nan lalu..

Ramadhan!

Ku tahu kau bukanlah tamu biasa..
Datangmu membawa cahaya..
Ayuh! Terangilah rumahku ini..
Dengan keberkatan & maghfirahmu..
Diiringi keredhaan Yang Maha Esa..
Sesungguhnya hadirmu hanya sekali..
Membawa nikmat yang menggunung tinggi..

Ramadhan!

Bersihkanlah kamar hatiku..
Hasil ihsan barakahmu..
Tatkala ku sujud di lewat malammu..
Menakung sesal yang bermukim di kalbu..
Jua kebaikan di siang hari..
Yang bisa menjadi penyeri ..
Setiap detik di pinggirmu yang sepi..

Ya Ramadhan!
Ku mohon janganlah pergi..
Dari rumah yang fakir ini..
Teruskanlah mengunjungi kami..
Pada musim-musim seterusnya..
Agar rumah kehidupan ini..
Kan tersergam indah & mewah..
Dengan taqwa muslim sejati...
Dan jiwa sang abdi yang hakiki...


7 comments:

sekamar rindu said...

salam...

puisi yg best....mendalam sungguh

aku_tiewa said...

sekamar rindu

W'salam
terima kasih.. hanya sekadar karya kosong semata2..hihi

fathiahRAIHANA said...

best pe sajak tu akak :)
tmbah la muzik , buat lgu .
asyik2 lagu raihan jea . hehe

aku_tiewa said...

fathiahRAIHANA

best ke??xde la..hehe
klu da tmbh muzik tu bkn nama tulis sajak la adik oi, deklamasi sajak da tu..kui3

eh, lagu raihan yg mana satu ni??bila lak blog ni ada pasang lagu raihan?musykil den..

dunspeak♥ said...

semoga diri ini masih diberi kesempatan untuk berpuasa hingga akhir Ramadhan ini. :)

aku_tiewa said...

dunspeak

Insyaallah..doa2kanlah...

nuyulaisy said...

selamat berpuasa

Related Posts with Thumbnails