15 October 2009

Fikirlah..!!!

Aduhai keboringan mula melanda tatkala keje dok makan tido je kat umah 2,3 menjak nie.. Time dok kat poli dulu, beria-ia sgt nk balik umah, tp bila elok2 dok kat umah sekarang, jd camni lak.. Rasa nk pi poli balik pown ada.. Hai, t’ingat lak kat kata2 adik aku masa cuti skoloh ari tu.. dia mengeluh sambil dok pikir nape la time cuti camnie rasa nk pi skoloh, tp time skoloh pulak, rasa nk cuti.. hmm, pelik2.. aku pown dok pikir gak, nape ek jadi camtu..? Nape kita sokmo rasa x puas dgn apa yg kita hadapi or alami saat ini..? Dan t’kadang kita t’lalu ingin merasai perkara yg pernah kita lalui dlm hidup ini.. yg mana telah berlalu dlm putaran waktu nan lalu.. nape..???


Mungkin persoalan ini akan t’jawab jika kita belajar m’hargai keadaan or situasi yg kita alami saat n ketika ini... Yg m’jadi punca sekarang ialah kita keliru.. kita t’himpit dlm situasi yg kita tdk jangka.. dgn kata lain, kita m’jadi mangsa keadaan.. Sememangnya hidup tdk selalunya indah.. diumpamakan seperti roda, kadangkala di atas & kadangkala di bawah.. mungkin bg kita, statement nie t’lalu klise n mungkin juga kita da jenuh m’dengarnya.. tp, apa guna kalau hanya m’dengar saja tnp m’hayatinya..


Hidup kita sentiasa dilingkungi oleh beribu2 pepatah, bidalan, perumpamaan, madah & b’macam2 lagi kata2 yg sering kita dengar, tulis dan b’legar2 di ruangan minda kita.. kata2 itu bkn dibina utk disia2kan tnp sebarang alasan..Percayalah, setiap bait kata itu t’kandung maksud atau makna yg t’sendiri sama ada t’surat mahupun t’sirat yg perlu kita fahami , yg harus kita kaji agar kita dpt m’praktikkannya dlm kehidupan kita seharian.. Fikirlah, apa guna kita dikurniakan akal nan satu ini jika kita gagal m’gunakannya sebaik mungkin...


Adakalanya kita harus belajar utk menerima suratan atau ketentuan yg ditetapkan olehNya kpd kita hari ini.. Jika kita sedang belajar di sekolah time nie, maka belajar la sebelajar2nya... jgn di campur-adukkan dgn p’kara laen.. begitu juga kalau kita sedang b’cuti, maka b’cuti lah kita secuti2nya agar kita bisa menikmati apa yg kita miliki or alami saat ini dgn sepuas2nya krn belum tentu kita bisa menikmatinya lagi pd masa2 akn datang..


Yea.. kita tdk dpt m’undurkan putaran masa.. sebagai contoh, walaupun kita m’habiskan masa selama 6 tahun kt skoloh rendah n 5 tahun kt skoloh menengah, tp, belum tentu kita dpt merasai suasana yg sama saban tahun.. setiap tahun m’beri kita 1001 kenangan, pengajaran, pengalaman, persekitaran dan persahabatan yg b’beza... Setiap tahun juga m’bawa kita ke arah kematangan, m’bawa minda kita ke dlm dimensi baru yg penuh dgn cabaran meniti ke alam kedewasaan.. Begitu juga di tempat lain sama ada di ipt, tempat kerja dan sebagainya.. situasinya tetap sama.. Jadi, t’amat rugilah kita jika kita m’sia2kan kesempatan yg kita miliki dari tahun ke tahun itu.. 


Renungilah hakikat ini, saat yg telah b’lalu takkan dpt kita nikmati lagi.. Hargailah ia sebelum t’lambat, selagi kita masih m’punyai kesempatan dan peluang utk melakukannya.. Jgn sesekali kita biarkan ia b’lalu begitu sahaja krn mungkin selepas ini kita juga yg akan kerugian tatkala kita telah kehilangan sesuatu yg belum tentu dpt kita nikmati lagi dlm hidup ini.. Fikirkanlah!

No comments:

Related Posts with Thumbnails