15 October 2009

Aku & Penulisan

Alhamdulillah.. Syukur ku panjatkan ke hadrat Ilahi krn sehingga hari ini aku masih diberi nyawa utk terus b’diri di atas muka bumi ini, mengemudi kehidupan yg kadangkala t’umbang-ambing dilanda badai masalah & cabaran yg sentiasa m’depani jalan dan saat ini juga aku masih dikurniakan buah fikiran utk terus menulis bagi m’hiasi blogku ini yg mungkin sedikit sebanyak m’jadi bahan yg b’manfaat utk dikongsi..

Hmm.. agak penat la jgk memerah otak utk menulis nie.. Satu demi satu benda nk kena fikir.. idea nie kalau dia datang, laju je melintas, siap m’curah2 lagi tp kalau da x de langsung, jgn harap la nk dpt, ibarat menadah titisan air yg t’akhir di dlm botol yg kering.. nie baru je menulis saja2, kalau da jadi penulis yg b’tauliah nie, x taw la camne.. Hai, kalau hal nie da merungut, camne la aku nk jadi penulis yg mapan, prolifik & cintakan ilmu nanti yea...

Aku nie memang suka menulis.. & keboringanku berada di rumah 2,3 menjak nie membuatkan aku terus b’semangat utk menulis lantas m’jadikannya sbg aktiviti rutinku di kala t’luang.. & aku biarkan ia m’jadi bahan t’kumpul.. Bila sampai saatnya, aku publish lak tulisan2 aku tu kat blog.. barulah syok boh byk2.. pakej la katakan....

Tp 1 je kelemahan aku bila da menulis nie.. aku x leh lari la dr menulis pjg2.. sbb tu la kebanyakan post yg aku publish kat blog nie pjg2 bilangan p’kataan dia.. T’ingat lak zaman skolah dlu, time wat karangan BM gak, x pernah nk cukup, x pernah lebih bilangan p’kataan yg aku karang.. tp loni, leh la plk..ishk3, x taw nk kata apa la.. ntah la, aku sekarang nie kalau da menulis, cam susah je nk benti.. kejap2 sambung yg laen.. kejap2 ada idea baru lak nk tulis.. kejap2 nk hurai lebih2.. susah la.. Kalau da xde idea sgt, aku sengaja lak boh ayat pjg2, kadang2 ayat yg b’bunga2 pown boh gak, cuma tangkai dia je aku buang.. he3.. kalu da sampai time mengarut or melalut pulok, memang aku mengarut sungguh2 la.. & aku xkan sesekali sia2kan peluang utk mengarut tu.. bila idea utk mengarut tu datang, xyah tunggu lama2 juz tulis je.. b’deret2 la dia... tp, mengarut2 aku pown masih dlm kawalan lagi la, x la sampai t’sasar jauh sgt .. time melawak pown ada jgk kdg2, tp x la lawak sgt.. juz lawak2 bodoh je.. ala, setakat wat lawak camtu, raja lawak pown belum tentu dpt diterima masuk kan.. agak2 la...

Tp paham2 sendiri la, bile da tulis pjg2 nie, org bkn nya nk pandang sgt pown apatah lagi nk baca kan.. aku sendiri pown jenis camni gak, pantang tgk karangan yg pjg, mula la mood utk baca tu automatic b’kurangan & tiba2 perasaan nie jadi dlm dilema, nk baca ke x nak.. tp selalunya, x nk baca nie la yg menang.. Kalau ada perasaan nk baca pown, juz baca gitu2 je la, baca sekali imbas, x sampai 1 minit da siap da explore 1 page... Mana x cepat kalau asyik dok langkau je kejenya..

Apa nk jadi la... tp aku x kisah pown org nk baca ke x hasil tulisan aku.. Janji aku dpt kepuasan menulis tu.. itu yg penting.. Memang la jauh dlm sudut hati kita menulis nie utk org baca kan, kalau x nak bagi org baca pown boleh jgk tp x syok la kalau x kongsi ngan pembaca.. Bkn ke setiap bahan bacaan itu dihasilkan utk dibaca...? Tipu la kalau seseorang penulis tu x m’harapkan pembaca m’baca hasil tulisan dia.. memang tipu la.. kalau boleh, dia nk sume org baca hasil tulisan dia sbb dgn cara itu,dia bkn saja dpt merasai kepuasan menulis tu tetapi juga dpt merasai kepuasan pembaca juga tatkala membaca hasil tulisannya.. Kalau hasil tulisan itu dihasilkan dgn puas hati & cukup sempurna, maka si penulis ini lagi gembira & teruja utk mengetengahkan tulisan mereka kpd pembaca agar pembaca juga dpt mengalami perasaan yg sama seperti penulis itu sendiri.. Golongan penulis ini sebenarnya menulis bkn lah semata-mata utk b’kongsi idea & buah fikiran mereka tetapi juga b’kongsi perasaan, emosi & kepuasan dgn pembaca.. Mereka kalau boleh ingin sedaya upaya m’hasilkan tulisan yg sempurna & t’baik agar apa yg nk disampaikan itu betul2 sampai kpd khalayak pembaca.. Ce, tulis camni nie cam aku taw sume la plk.. da jauh rupanya aku menyoroti dunia penulis nie.. Emm, leh jadi penyelidik yg b’jaya la x aku pasni yea.. hu3

Tp tu la kan, kalau org da x nk baca, nk wat camne.. apa yg leh kita buat.. Kita hanya menyampaikan & penyampaian kita dlm bentuk tulisan, jadi terpulanglah kpd pembaca utk menerimanya.. Ianya jauh b’beza dgn lisan.. Kalau lisan, kita menyampaikan & org m’dengar tetapi b’gantung kepada individu t’sebut utk menerima apa yg disampaikan itu atau tdk.. tp bila sesuatu itu disampaikan melalui tulisan & dari awal lagi ia tdk diterima apabila seseorang itu tdk ada keinginan pown utk membacanya, maka sudah tentu ia tdk dpt menular dlm jiwa seseorang.. Jika hasil tulisan itu adalah suatu karya kosong, x kisah la tp jika ianya adalah suatu karya yg sgt b’manfaat & b’guna utk kita n kehidupan kita maka rugilah kita kalau x dpt nk amik sesuatu drpd nya...

Hmm.. apapun, doa2kanlah aku dikurniakan kesihatan yg baik & fikiran yg sejahtera secara b’panjangan agar aku dpt terus menulis dan menulis dan menulis selagi aku masih b’daya utk melakukannya.. Mudah-mudahan juga, cita2 aku utk jadi seorang penulis yg b’jaya t’capai jua suatu hari nanti yea..INSYAALLAH.... Sesungguhnya Dia Maha Mendengar...

No comments:

Related Posts with Thumbnails