15 October 2009

Coretan kehidupan II


Memang! Dlm kita melayari kehidupan nie, byk perkara yg di luar jangkaan kita b’laku.. Mungkin t’kadang ia b’laku krn kita merancangnya & t’kadang ia b’laku krn aturanNya yg telah menetapkan sedemikian.. tak mustahil apa yg kita x jangka itu b’laku & x mustahil juga apa yg kita rancang itu x b’laku.. semuanya Dia yg menentukan.. terimalah seadanya..


Contoh senang cam kita la student.. mesti x leh dipisahkan dgn exam kan.. tanpa exam, kehidupan kita sbg student bagaikan x sempurna.. & bila da exam, mesti la ada resultnya pulak.. ha, time nk tgk result nie la yg malas ckit nie, macam2 perasaan muncul, b’debar la, gemuruh la, takut la & x kurang jgk yg hepi n cool.. tp, x ramai la.. segala perasaan b’campur baur.. n time tgk or amik result ni la jgk macam2 perkara mustahil n x mustahil b’laku..


Yea la, mana x mustahilnye kalau paper yg kita amik tu susah sgt3 bg kita, n lepas je jwb paper tu kita bagaikan dirasuk perasaan fobia yg amat sgt kat subjek tu sehingga m’dengar namanye je da buat kita jadi resah gelisah, apatah lagi menyebutnya.. t’kadang org di sekeliling kita yg tdk b’salah juga diheret sama utk t’libat tatkala t’paculnya p’kataan subjek nie dari mulut mereka yg mungkin pd dasarnya dlm situasi tdk sengaja.. apakah hukuman itu adil bg mereka.. ? Memang x leh nk dinafikan yg subjek itu m’beri trauma yg sgt2 dasyat kpd kita.. Pemikiran kita dibelenggu dgn sesuatu yg negatif tentang subjek itu sehingga rata2 menunjukkan keemosian yg tdk stabil tatkala menyelesaikan misi m’jawab & melangkah keluar dr bilik peperiksaan yg m’jadi saksi segalanya.. ada yg lesu, ada yg menangis & tdk kurang juga yg cuba menenangkan perasaan sendiri.. thinking positive la katakan.. sampai suatu saat, kita bagaikan terasa berat utk menyatakan kpd org yg b’tanyakan p’kembangan p’didikan kita tentang statement yg kita da abis belajar sebelum result dikeluarkan gara2 ketakutan t’hadap subjek itu menguasai jiwa & pemikiran kita.. bimbang sekiranya mengeluarkan statement yg salah.. malu jua yg ditanggungnya.. Lihatlah betapa fenomena m’jawab paper subjek...ini m’beri kesan besar kpd kehidupan kita..


Namun, siapalah kita utk m’halang p’caturan yg telah ditetapkan Ilahi.. Apabila sesuatu yg baik diaturNya, maka baiklah ia & sebaliknya.. Saat ni barulah kita benar2 sedar bahawa kita hambaNya hanya mampu merancang tp Dia yg menentukan segala-galanya.. Sesuatu yg kita x duga bisa b’laku sekelip mata.. Apa lagi yg dpt kita ungkapkan tatkala igauan kita tentang keputusan exam hanyalah igauan ngeri semata-mata & result yg ada di tangan kita menunjukkan keputusan sebaliknya yg t’amat jauh lebih baik dr apa yg kita bayangkan.. Apa lagi yg bisa kita lafazkan apabila keputusan itu menunjukkan sesuatu yg di luar jangkaan kita n bila kita fikir ianya memang takkan t’capai dek akal kita, sesuatu yg sgt mustahil & langsung tdk logik tp ianya hakikat, kenyataan yg harus kita terima dgn kesyukuran yg tdk t’hingga...Apa lagi yg dpt digambarkan tentang perasaan kita yg menerima sesuatu realiti yg kita anggap fantasi yg takkan dpt kita capai dlm kehidupan ini.. Apa lagi..?


Itulah hakikat kehidupan.. sukar utk kita jangka.. takkan dapat kita meneka.. Siapalah kita..?

No comments:

Related Posts with Thumbnails