15 October 2009

Coretan isi hati..

Kenapa aku wat blog..? adakah sbb aku nk m’famouskan diri yg x sedia famous nie..? ataupun aku saja nk cerita pasal hal-ehwal hidup aku scr t’buka kat sume org? Atau aku x nak ketinggalan dr mengikut arus p’edaran zaman & p’kembangan ict? Atau aku sesaje nk ikut org sbb sume org da ada blog sekarang nie... ? Atau aku juz suka2 je..? Atau aku da x dok hobi laen so aku jadikan aktiviti wat blog nie sbg hobi..? Ternyata sungguh byk sbb & alasan yg diberikan oleh seseorang individu dlm setiap apa yg mereka lakukan.. Ya, setiap benda yg kita wat mesti ada sbb & alasan.. itu adalah kebiasaan...


Hmm.. aku pown x taw apa sbb aku wat blog sebenarnya.. tp, apa yg pasti, aku hanya mahu b’kongsi sesuatu yg ku kira boleh & sesuai dikongsi dgn pembaca2 blog ku.. yea, sesuatu yg boleh diterima oleh mereka tnp m’bebankan pemikiran mereka.. sesuatu yg byk m’beri kebaikan b’banding keburukan, sesuatu yg tdk menyakitkan hati sesiapa mahupun m’guris perasaan seseorang individu, sesuatu yg tdk m’jadi kesalahan utk dijadikan paparan & apa yg paling penting, aku ingin kongsikan sesuatu yg tdk pernah menyesatkan ataupun lari dari batas hukum-hakam.. tdk sekali-kali..


Mungkin aku masih tdk b’daya utk menulis sesuatu yg sangat b’manfaat yg lahir dr curahan idea yg tulus dari akal nan satu ini.. Yea! siapalah aku ini utk menulis tentang jatuh bangunnya seseorang dlm menempuhi onak & cabaran duniawi ataupun b’bicara mengenai pengalaman hidup b’gelar seorang insan di atas muka bumi ini.. aku masih tdk m’punyai kekuatan utk m’hasilkan tulisan seperti itu... Apa yg aku mampu hanyalah menulis tentang sesuatu yg melingkari kehidupanku, yg keluar dr cetusan mindaku, yg ku nilai dr pandangan & persepsi aku, yg ku pertimbangkan melalui pemikiran usiaku serta ku canang melalui idea penulisanku.. Itu sahaja.. Lagipun, siapalah diriku ini..? aku hanyalah insan yg baru m’jangkau 20-an, yg masih mentah dlm mengenal erti kehidupan, yg masih kaku m’hadapi liku2 cabaran, yg masih kurang pengalaman, kurang ilmu pengetahuan, kurang p’dedahan.. diriku ini penuh kekurangan.. Jadi jgnlah m’harapkan sesuatu yg mustahil dr insan kerdil ini.. cukuplah apa yg dimiliki setakat ini..


Kata seorang teman yg selalu mengikuti blog ku, yg amat2 kuhargai p’sahabatannya, “aku lebih suka baca benda yg mu tulis drpd benda yg mu dpt dr sumber laen..” Kata-katanya itu masih t'ngiang2 di corong telingaku bagai m'beri semangat utk aku terus menulis... Yea! terbuktilah, sememangnya hasil tulisan kita adalah amat b’makna.. Melaluinyalah, t’gambar ketulusan hati kita dlm mencoret sesuatu utk dikongsi b’sama pembaca..setiap bait kata2 mahupun ungkapan yg dicoret adalah datang dr sanubari, dr minda yg tdk jemu m’olah isi, dr hati yg luhur, yg setia meluahkan hasrat yg t’sembunyi.. Percayalah, keistimewaan & tarikan sesebuah cerita itu bkn lah m’jadi keutamaan tetapi penerimaan & p’hayatan pembaca adalah lebih dititikberatkan.. walaupun sesuatu yg ingin kita kongsikan itu adalah sesuatu yg biasa bg kita namun jika pembaca gemar & suka m’bacanya maka ia tdk m’jadi satu masalah.. Apa yg penting ialah niat kita.. itu yg paling utama..


Dan aku disini, tdk akan pernah jemu menulis.. Selagi ada sesuatu yg ingin kukongsi, selagi itulah jemari ini tdk b’henti menaip patah demi patah kata.. Minda ini tdk sesekali b’putus asa m’olah cetusan idea & semestinya hati ini tdk akan mengenal erti lelah meluahkan isinya sama ada yg t’surat mahupun t’sirat utk dijadikan tatapan pembaca...

No comments:

Related Posts with Thumbnails