Assalamualaikum dan selamat pagi! Hmmm, dah lama rasanya tak menulis... Sori ok! Kesibukan dan kekangan masa sangat membatasi!
Hari ni, aku nak kongsi sedikit sebanyak ilmu yang aku dapat dari satu kursus yang aku attend last week.. Kursus ni berkisar pasal kerja, stress, kesihatan benda-benda macam tu laa..
Cakap pasal kerja ni kan, macam-macam perasaan ada dalam fikiran kita.. malas la, serabut la, stress la.. kan?? berapa kerat je antara kita ni yang bersemangat kobar-kobar nak datang keje tiap-tiap hari..??sekerat?? dua kerat?? bagus la kalau anda termasuk dalam golongan camni tapi selalunya MALAS la sentiasa menguasai diri kan tu yang tetiap hari senin dok ber"blues" tuh...hehehehe
Ok, ni ada beberapa TIPS untuk suka pada keje kita..
- Bangun pagi-pagi tu, setkan minda
kita dengan perkara-perkara POSITIF supaya the whole day kita nanti akan
sentiasa positif.. Jangan pikir pasal dateline dah dekat la, bos akan naik hangin laa.. tak payah pikir.. buat apa uols nak kusutkan minda uols pepagi
buta memikir pasal benda-benda yang menyakitkan hati?? pikir benda-benda
baik sudah! Tak pun time bangun pagi nak keje tu, panjatkan kesyukuran
sejenak ke hadrat Allah sebab memberi kesempatan untuk kita mencari rezeki
di bumiNya ini.. bersyukurlah kita ada kerja berbanding mereka yang masih
menganggur di luar sana.. Sekurang-kurangnya kita bangun pagi-pagi tu ada
la jugak kerja nak dibuat berbanding mereka yang bangun-bangun je tak tau
nak buat apa?baik sambung tido je kan..hehehe
- Sentiasalah SUKA dan BERBANGGA
dengan kerja/tempat kerja kita..
Menurut penceramah kursus ni, perkara yang paling penting untuk kita
terapkan dalam diri ialah kita MESTI suka pada kerja kita.. tak kira lah
kita keje sebagai apa, kat mana asalkan keje kita tu memberikan rezeki
yang halal, kita harus berbangga dengannya.. Semua kerja adalah penting
peranannya dalam kehidupan kita dan orang lain. Sebagai contoh, kita
bekerja sebagai petani tetapi bila orang tanya, kita malu nak bagitahu
sebab bagi kita kerja tu akan dipandang serong.. NO..NO..NO.. plisss
jangan sesekali malu dengan kerja anda.. BERBANGGALAH! kerana kerja
sebagai petani tu sangat-sangat memberi manfaat pada semua. Tanpa
petani, kita semua takkan dapat merasai kenikmatan makan nasi.. bukan ke
dalam iklan pun ada menyebut "sebutir beras tu ibarat setitik peluh petani".. see??
betapa besarnya peranan seorang petani taw..
- Fikir takde orang paksa kita
kerja sebaliknya kita sendiri yang apply.. Actually kan, kalau kita pikir-pikir balik, takde orang paksa pun
untuk kita keje tu tapi kita sendiri yang SUKARELA apply.. haaa jangan
buat-buat lupa saat jerih perih kita sebelum dapat keje..isi spa8.. isi
borang tu, isi borang ni.. datang temuduga.. buat resume.. cari
sijil-sijil lama.. gigih sangat taw demi nak dapat keje... tapiiiiii bila
da dapat keje apa yang kita buat??? kita komplen.. malas nak buat.. sesaje
tangguh.. buat hal sendiri.. sibuk mengadap internet bla..bla..bla...
padahal keje tu memang keje kita.. tugas hakiki kita.. So persoalannya
sekarang, buat apa MOHON kerja tapi bila dah dapat MALAS nak buat kerja??
tanyalah pada diri kita, hanya kita saja tau jawapannya.. So, takde alasan untuk kita
malas nak buat kerja yang telah dipertanggungjawabkan untuk kita. Sape
suruh mohon kan??? So, pandai buat, pandai tanggung.. eh boleh diaplikasi
kat sini ke?? Lantaklah! Hehehe..
- Mewujudkan persekitaran atau
suasana kerja yang selesa terutama dari segi pergaulan sesama rakan
sekerja. Ok ni pun penting..
Biasalah tempat kerja kan, macam-macam pesen orang ada.. Apatah lagi kalau
kita kerja di syarikat-syarikat besar, pekerja pun ramai dan tentulah
karenah mereka pun bermacam-macam ragam.. Ada yang jenis macam tu, macam
ni, so, pandai-pandailah bawak diri k.. Tak payah lah nak cari gaduh sesama
kita.. Dunia ni kecik je pun.. Inikan pula bekerja di bawah bumbung yang
sama.. Alih-alih jumpa mereka jugak.. Nanti kan bila kena bekerjasama jadi
tak seronok pulak disebabkan hal-hal kecik camni.. Nak buat kerja pun dah
tak best.. tak boleh la macam tu..
- Bekerjalah untuk kepuasan diri sendiri bukan kepuasan orang lain.. Bila kita dah buat kerja dengan sebaik mungkin dibantu dengan tunjuk ajar bos dan rakan-rakan sekerja lain sudah tentu menghasilkan kerja yang berkualiti seterusnya memberi kepuasan pada diri kita dan orang lain.. Bila kita dah puas hati dengan hasil kerja kita tu, takde alasan untuk orang lain especially bos untuk sesuka hati me“reject” atau meng“komplen” lagi. Yang jadi masalahnya, bila kita buat keje yang kita sendiri tak puas hati, buat cincai-cincai, pastu apa yang bos suruh buat kita tak buat, kita tak ikut, dah tu cemana?? Mestilah keje yang dihasilkan tu pun tak menepati standard bos.. Tu yang bos bising-bising naik hangin tu.. Sabor je laa... hehehe
- Mesti ada roadmap dan halatuju.. Sekurang-kurangnya kita sentiasa tekadkan dalam diri untuk sentiasa memperbaiki diri dan kerja kita supaya lebih baik dari semasa ke semasa.. Belajarlah dari kesilapan.. Sesekali kena marah kat bos tu biasa la.. Actually bos tu bukan niat nak marah sangat pun cuma lebih kepada nak mengajar.. Maybe tone suara mereka yang tinggi tu kekadang buat kita kecut perut.. Kita ambiklah nasihat bos tu.. Takkan 2, 3 kali bos nak ajar kita benda yang sama kan?? Berusahalah untuk sentiasa meningkatkan hasil kerja kita.. Takkan sampai bila-bila pun tetap di taraf tu tak berubah-ubah kan?? So, perbaikilah!
Tapi tu la, cakap senang tapi nak buat tu susah.. teori tak semudah praktikal! Susah kan nak SUKA pada kerja kita? Apatah lagi kalau kerja kita tu sentiasa memberikan tekanan pada kita.. terpaksa berhadapan dengan macam-macam karenah manusia.. karenah birokrasi.. kena kejar dateline lagi.. dengan bos yang bermacam-macam pesen pulak.. STRESS kan?? Silap-silap kena DARAH TINGGI kita.. hehehehe..
Apapun tanganilah kerja dengan sebaik mungkin.. Jangan stress-stress.. Tenangkan diri.. Ingatlah, kerja kita ni adalah tanggungjawab kita.. Amanah yang harus kita pikul.. dan rezeki yang kita dapat dari kerja ini adalah untuk diri dan keluarga kita.. So, mestilah kita nak cari rezeki dari sumber yang halal dan diberkati kan??? Dan kerja yang diberkati adalah kerja yang dibuat dengan ikhlas.. Jadikanlah kerja kita sebagai ibadah.. Insyaallah, kerja kita akan dipermudahkan.. Mudah-mudahan pekerjaan kita ini sentiasa diberkati olehNya.. Semoga tulisan ni bermanfaat untuk semua.. Dah tu je. Kbai!
3 comments:
tips yg bagus! tq kak
damia,
hihi..
selamat beramal!
terima kasih utk tips yang berguna nie :)
Kisah Saya & Shaklee
Post a Comment