27 February 2010

Salam Maulidur Rasul

Assalamualaikum..hmm, baru aku perasan yg selama ni aku x pernah stat aku punye post dgn lafaz salam nie..masyaallah..

Hari ni aku juz nak cite pasal Maulidur Rasul yg kita sambut ari ni...amboi sakan b'cuti nampak, he2.. tp tu la, aku rasa kan, sambutan Maulidur Rasul ni semakin x meriah dan x m'beri erti kpd kita..yea la, rasa cam biasa je x mcm sambutan lain cam merdeka ke, tahun baru ke.. aku tgk sambutan Maulidur Rasul hanya disambut oleh segelintir org shj especially yg join sambutan Maulidur Rasul peringkat kebangsaan kat Masjid Putra semalam..yg lain hanya menikmati cuti semata-mata...Kenapa ini t'jadi???bkn kah Maulidur Rasul lebih penting drpd sambutan2 lain??? tepuk dada tny la hati & iman kita...

Aku masih t'bayang2 suasana menyambut Maulidur Rasul di kg halaman d negeri cik siti wan kembang..mmg meriah sgt2..masing2 berebut buat majlis mkn2 sambil b'selawat..ari ni umah org tu, esok umah org ni, lusa umah org tu plk...mmg meriah..hari2 dpt makan p'cuma..

Kalau kat skolah plk, mmg sambutan Maulidur Rasul ni x dipandang sepi..ada saja majlis yg dibuat utk m'imarahkan hari t'sebut..cam ceramah, p'tandingan nasyid, jamuan, perarakan & sebagainya..

Ha, cite psl p'arakan ni..mmg best la wooo..skolah aku dulu mmg setiap kali Maulidur Rasul, akan diadakan perarakan..syok..pakai baju batik, round2 bandar sambil cuci2 mata..bangga la bila tgk org ramai kat tepi2 jln tu dok perhati kat kita...tp yg penting skali, selawat x lekang la dari mulut nie..siap kete kat dpn yg mengetuai perarakan tu pasang amende tu..ah aku lupa la nama dia..tp pasang benda tu la..apa lagi b'gema la seluruh bandar Machang tu dgn alunan selawat ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW...penat tu mmg penat gile la..tp best la..setahun sekali je ley wat camni..so, penat x penat, kita enjoy je la..

Hmm, tp tu kenangan zaman2 dulu..sekarang x taw la aku bisa menikmatinya lagi atau x...apa yg penting sentiasa la kita mengingati Nabi kita & selalu la b'selawat ke atas baginda walau apa jua yg kita lakukan & di mana jua kita berada...ingatlah akan keberkatannya...

Mls tulis pjg2, jadi di kesempatan ni, aku nak ucapkan selamat menyambut Maulidur Rasul kpd seluruh umat Islam di seluruh dunia...



No comments:

Related Posts with Thumbnails